v/h Vragenrubriek mailinglijst #5, 1 april 2013 (en gegarandeerd 100% zeker zonder seizoensgrappen! 🙂 ).
Nieuwsbrief met zowel nieuwe als eerder gepubliceerde artikelen over onder andere zendamateurisme, DX en 27 MHz.
Het is de bedoeling om deze mailing op proef de komende tijd tussen de 1 en 3 maal per week te versturen.
Tenzij anders is aangegeven mag de inhoud van deze mailing ongewijzigd en met bronvermelding worden gebruikt
In deze mailing het eerste deel van een serie over morse-telegrafie die ik eerder in 2006 publiceerde. De serie is speciaal voor deze mailing herschreven en waar nodig aan de actualiteit aangepast. Doelgroep van de artikelenreeks zijn mensen die onze hobby aanhangen, maar de teksten zijn zo geschreven dat ze ook leuk zijn voor mensen die onzel hobby helemaal niet van nabij kennen. Ik heb 2,5 maand geleden een begin gemaakt om de serie in de uitzending van PA00NEWS te gebruiken, maar na één keer heb ik geconcludeerd dat de teksten beter geschikt zijn om te lezen dan om je erover te laten vertellen 🙂
Hoe saai is morse? (1)
Het noodverkeer op schepen
copyright: ©2013, PA0ETE
Waar komt mijn fascinatie voor morse-telegrafie toch vandaan? In de vorige eeuw hebben veel mensen al dan niet verplicht geleerd om in morse te communiceren. Het was bijvoorbeeld verplicht gesteld bij een deel van de manschappen op de koopvaardijvloot, bij de marine, en ook voor een aantal dienstplichtigen. Voor de meeste mensen is het op het gehoor ontcijferen van morse het moeilijkst te leren, maar voor sommige anderen is dit geen groot probleem, maar is juist het seinen weer heel moeilijk. Hoe dan ook kost het vele maanden om te leren, maar misschien vormt dit juist ook wel onderdeel van de uitdaging…
Morsetelegrafie heeft altijd mijn grote interesse gehad. Ik ben rond de tijd dat ik zestien was in de ban geraakt van de eenvoudige apparatuur die je daarvoor kunt gebruiken. Ruim anderhalf jaar later haalde ik het examen voor mijn zendmachtiging, en kon ik daardoor met een vergunning gaan zenden. Nog een jaar later haalde ik het morse-examen, waardoor ik ook op de kortegolfbanden mocht gaan zenden.
De afstanden die je op de kortegolf kunt overbruggen zijn enorm veel groter dan op de banden ruwweg boven frequenties van 30 MHz. Omdat een deel van de aan hen toegewezen banden door radioamateurs met commerciële diensten gedeeld wordt (je mag elkaar niet storen), moesten radioamateurs in vroeger jaren het morseschrift kunnen verstaan, om zo niet ongewild storing te veroorzaken aan bijvoorbeeld het noodverkeer van schepen of aan andere gebruikers die voor het gebruik van de frequenties vaak ook betaalden. Sinds de jaren negentig is morse wereldwijd voor commercieel gebruik vervangen door satellietverbindingen. Die zijn veel goedkoper, onder andere omdat er geen mensen meer opgeleid hoeven te worden tot telegrafist. In 2003 werd in Nederland het morse-examen voor radioamateurs afgeschaft. Enige tijd daarvoor werden de mensen zonder morse-examen al toegelaten tot de kortegolfbanden.
Zoals dat wel vaker gaat: nu het niet meer moet begint morse juist aan populariteit te winnen. Je ziet dat ook in andere landen. Met name in de VS is het door het afschaffen van deze verplichting populair als nooit tevoren. Op diverse plekken in Nederland worden morsecursussen gegeven en sinds kort is het voor Nederlandse radioamateurs ook opnieuw mogelijk om (in België) morse-examen te doen. De kleine radioapparaatjes (zendontvangers) die vanwege hun eenvoud makkelijk mee te nemen zijn, maar die alleen voor morse geschikt zijn, staan op sites als Marktplaats en eBay nooit lang te koop of gaan voor goede bedragen van de hand. Ook zijn er nog altijd volop seinsleutels te krijgen, zowel nieuw als tweedehands; al moet je daar soms wel enige tijd naar zoeken. (wordt vervolgd)
—
Luister ook iedere vrijdag naar de nieuwsuitzendingen van PA00NEWS. Vanaf 20.30 is die te horen op 145,4625 voor de regio’s Amersfoort en ’t Gooi. Vanaf 23.00 uur is dat op 145,625 met een groot bereik via de repeater PI3UTR. (www.pi3utr.nl)
Ieder weekend in de lucht is KBC Radio op 6095 kHz. Onder andere op Op zaterdag en zondag tussen 09.00 uur en 16.00 uur.