Columns

e-mail 

`

809. Het 'zinloze' spoorviaduct

29 februari 2012 (schrikkeldag)
©2012, copyright: GoHansBrinker.com

Ik houd erg van absurde verhalen. En helemaal als ze waar zijn. Het volgende lijkt regelrecht uit een tv-serie van Wim T. Schippers te komen, alleen is het verhaal dus zeer aantoonbaar authentiek.

Tussen de Utrechtse plaatsen Zeist en De Bilt liep lange tijd een lokaalspoorlijjn. Ooit reed er een treintje over de 7 km rails van Zeist naar het huidige station van Bilthoven. Zoals zoveel spoorlijnen werd de lijn alweer een aantal jaren geleden opgeheven en de rails werden in 1972 ook overal weggehaald. Station Zeist werd in 1976 gesloopt.

Toen in 1985 de A28 werd aangelegd, dat is die vermaledijde snelweg die ondanks enorme protesten toch door het bos Amelisweerd.... Afijn, toen die snelweg dus werd aangelegd waren de ontwerpers van het bouwbestek voor de weg er niet van op de hoogte dat het spoor er al jaren niet meer lag. Kennelijk waren ze teveel bezig geweest met de protesteerders tegen de weg midden door het bos. Je zou eigenlijk bij zoiets zeggen: geen spoorlijn die hier de snelweg kruist, dus ook geen viaduct. Doorstrepen dus die onzin. Maar dat gebeurde niet. Het viaduct (kosten enkele miljoenen) werd gewoon afgebouwd, en daarna meteen met een hek afgesloten. En die situatie bestaat dus nu nog steeds.

Schitterend zoiets. En triest tegelijk. En een zaak voor een van de vermakelijke televisieprogramma's die zich specialiseren in dit soort overheidsflaters zou je zeggen. Dat zou het zijn als dit het hele verhaal was.


Foto van Martijn van Vulpen van 27 oktober 2008 met het nooit gebruikte spoorviaduct.
(Foto onder GNU-licentie versie 1.2 of later)

Ligging van het viaduct op Google Street View: http://bit.ly/cZ4mOU. Zoom eventueel uit om te zien hoe de ligging van het viaduct er van boven uitziet. Zoom eventueel verder uit om te zien hoe de ligging is ten opzichte van de inmiddels ook opgeheven vliegbasis.

Verzonnen heropening
Geļntrigeerd als ik soms ben door dit soort kwesties, ben ik twee jaar geleden nog eens wat verder op deze zaak gedoken en zo ben ik achter wat aanvullende achtergronden van de zaak gekomen. Die lezing over het viaduct is inmiddels ook op Wikipedia te vinden.

De verdiepte aanleg van de A28 kruiste namelijk een kerosineleiding die de vliegbasis Soesterberg verbond met een opslag van vliegtuigbrandstof die, waarschijnlijk om ze voor bombardementen op de vliegbasis te behoeden op afstand van het militaire vliegveld lag. Om de ligging van de leiding niet prijs te geven werd besloten om deze te verbergen in een nieuw te bouwen spoorwegviaduct, terwijl op dat moment de betreffende spoorlijn al 13 jaar niet meer bestond. Zoals te lezen is in het boek "Geheim landschap - 200 jaar militairen op de heuvelrug" van Kees Volkers uit 2009, werd als reden voor de bouw van het viaduct bekendgemaakt dat er plannen waren om de spoorlijn te heropenen.

Categorie: achtergrond - plusminus 402 woorden - Alles op deze website is in principe fictie, hoewel er elementen uit de realiteit kunnen zijn verwerkt. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

vorige column - volgende column - archief - home