809. Het 'zinloze' spoorviaduct 29 februari 2012
(schrikkeldag)
Ik houd erg van absurde verhalen.
En helemaal als ze waar zijn. Het volgende lijkt regelrecht uit een tv-serie van Wim T. Schippers te komen, alleen is het verhaal dus zeer aantoonbaar
authentiek. Schitterend zoiets. En triest tegelijk. En een zaak voor een van de vermakelijke televisieprogramma's die zich specialiseren in dit soort overheidsflaters zou je zeggen. Dat zou het zijn als dit het hele verhaal was.
Ligging van het viaduct op Google Street View: http://bit.ly/cZ4mOU. Zoom eventueel uit om te zien hoe de ligging van het viaduct er van boven uitziet. Zoom eventueel verder uit om te zien hoe de ligging is ten opzichte van de inmiddels ook opgeheven vliegbasis. Verzonnen heropening De verdiepte aanleg van de A28 kruiste namelijk een kerosineleiding die de vliegbasis Soesterberg verbond met een opslag van vliegtuigbrandstof die, waarschijnlijk om ze voor bombardementen op de vliegbasis te behoeden op afstand van het militaire vliegveld lag. Om de ligging van de leiding niet prijs te geven werd besloten om deze te verbergen in een nieuw te bouwen spoorwegviaduct, terwijl op dat moment de betreffende spoorlijn al 13 jaar niet meer bestond. Zoals te lezen is in het boek "Geheim landschap - 200 jaar militairen op de heuvelrug" van Kees Volkers uit 2009, werd als reden voor de bouw van het viaduct bekendgemaakt dat er plannen waren om de spoorlijn te heropenen. Categorie: achtergrond - plusminus 402 woorden - Alles op deze website is in principe fictie, hoewel er elementen uit de realiteit kunnen zijn verwerkt. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers. |