Columns

e-mail 

739. Deel 8: Reclame wordt minder irritant - en geniepiger

19 september 2010
©2010, copyright: GoHansBrinker.com


Ik ben verzot op leuke reclame. Vooral bij die van Centraal Beheer zitten al jarenlang regelmatig echte juweeltjes. Het laat ook zien dat je de intelligentie of geëmancipeerdheid van je (potentiële) klanten als bedrijf helemaal niet hoeft te minachten om zinvolle reclame te maken.

Een veelgehoorde klacht over komische of erg leuke reclame is dat mensen zich achteraf helemaal niet meer herinneren over welk merk of product zo'n leuke reclame eigenlijk dan wel ging. Zelfs mensen uit de reclamebranche zelf hoor je af en toe beweren dat zo'n reclame eigenlijk weggegooid geld is. Maar het gaat er bij zo'n campagne helemaal niet om of je bij het spotje achteraf het merk nog wel weet boven te halen. Waar het om gaat is of je je als je het product in de winkel ziet, het positieve gevoel dat zo'n reclamespot beoogt uit te dragen nog wel weet te herinneren! 

En het werkt. Ook bij mij. Ik ben op basis van eerdere ervaringen en dingen die ik als journalist gezien heb in veel gevallen niet bepaald positief in mijn oordeel over bijvoorbeeld KPN. Toch heeft die maffe reclame met die in stofjassen gehulde goejemoggelmannetjes me wel degelijk wat milder over het bedrijf gestemd. Een bedrijf dat mij zodanig aan het lachen krijgt dat moet toch niet alleen maar kommer en kwel zijn... (en dat is het natuurlijk ook niet :-) )

Maar goed, er blijven voldoende ergernissen over. Is het bijvoorbeeld wel eens opgevallen dat veel stemmen in de reclame tegenwoordig klinken alsof de spreker (meest zijn het geen sprekerinnen) net gepoept heeft, maar uit spijt graag de keutel bijna klaar heel voorzichtig nog niet helemaal wil loslaten? Het gaat dan vaak over dingen die heel verschrikkelijk zijn, of dat men heel ingehouden bescheiden wil praten over dingen die men eigenlijk van zichzelf, in casu het aangeprezen merk fantastisch vindt, maar daar zogenaamd dan niet over op wil scheppen (mij schiet nu een bepaalde autoreclame te binnen en de woorden zuinig en bijtelling en 'terwijl' en 'toch', maar het gebeurt ook bij andere producten).

Reuze irritant zijn ook de spotjes van nalaten.nl. Ik ben toch al weinig tolerant tegen de gedachte van crematoria met neonletters op de gevel die met de dollar-tekens in de ogen (en vermoedelijk een drietand in de hand) mensen op hun twintigste al in een rock'n'roll-crematie proberen te interesseren. Zo reuze irritant dat geneuzel: "U kunt een goed doel opnemen in uw testament. Maar u kunt het ook gewoon lekker nalaten.nl". Ik zou dat zelf veel beter kunnen met: "Nu kan ik eindelijk lekker doodgaan met zo'n goed doel in me testament..." bijvoorbeeld. Of anders: "Loopt u al tijden met het plan rond voor een koel berekende moord? Steun tegelijkertijd een goed doel en ga voordat u afrekent met het object van uw keuze eerst even langs de notaris om deze een goed doel in zijn testament te laten opnemen... nalaten.nl"

Bah!

wordt vervolgd

Bronvermelding: diverse bronnen

Categorie: opinie - plusminus 484 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

vorige column - archief - home