We
hebben allemaal weleens een blauwtje gelopen... (2)
Datingbureau's zijn er in soorten en maten. Eerst waren er de
gratis datingsites. Maar daarvóór waren er al de
contactadvertenties in de krant, die nu soms bedreigd
raken doordat internet vaak goedkoper is of in ieder geval
sneller.
Werd er
vroeger nog wel eens vreemd gekeken naar iemand waarvan je
wist dat die een contactadvertentie in de krant had gezet (zo
iemand werd al snel
voor een muurbloempje versleten), tegenwoordig kijkt niemand meer
raar op als iemand vertelt dat hij of zij weleen geblind-date
heeft. En waarom zou je ook niet? Hoewel het vaak wel beter
voelt als je iemand in natura ontmoet hebt, bijvoorbeeld in de
supermarkt, zijn de kansen dat dat gebeurt toch niet zo groot.
En waarom zou je het toeval dan niet een beetje helpen? En
bovendien, met
iemand die je via een blind-date ontmoet kan het nog spontaan genoeg
zijn, als je tenminste niet met huizenhoge verwachtingen naar
je afspraak gaat. Ook een afspraak met degene die 'het' niet
is, omdat de bekende klik uitblijft, kan heel leuk zijn, zelfs
als het maar voor een keer is. Daten is ook een manier om
mensen uit een sociale context te ontmoeten, die je op een
andere manier onmogelijk had leren kennen. En er kan een
waardevolle vriendschap uit voortkomen.
Waarom tegen daten
nu minder gek wordt aangekeken dan vroeger? Allereerst werd je
vroeger geacht te trouwen met iemand van je eigen achtergrond
of geloof. Daar wordt nu anders tegenaan gekeken. Ook zijn
mensen mondiger, en laten het er niet zo snel meer bij zitten, als
ze niet direct spontaan iemand ontmoeten. Daarbij is de
maatschappij ook nog eens veel sneller geworden, en hoe vervelend
dat soms ook is, relaties duren ook vaak korter. Iemand
ontmoeten via een site of advertentie, of een bureau is dan
de manier. Dating is ondertussen een hele industrie geworden,
er zijn bureau's, internetsites, krantenadvertenties, chatten en de vaak
dure babbelboxen via de telefoon. Keus genoeg. Ook voor ons
om op deze site aandacht aan te besteden. We zullen ons
daarbij niet alleen beperken tot kennismakingssites, maar we
zullen ook bureau's behandelen. We hebben daarbij wel een
voorkeur voor de wat serieuzere bureau's, en bovendien zullen
we de erotische sites meestal links laten liggen. Niet omdat
we dat afkeuren, maar omdat dat de richting is die we bij het
opzetten van de site gekozen
hebben.
|
Je hebt eindelijk de partner van je leven gevonden. Punt is
alleen: hij of zij is een dier. Hij ruimt nooit z'n haren in het bad
op, en over z'n tafelmanieren willen we het verder helemaal maar
niet hebben, maar toch je bent stapelgek op elkaar...
Voor wie het daten beu is: een Engels meisje in Nederland is de
site Marry Your Pet begonnen. Op de site kun je met je huisdier
'trouwen'.
www.marryyourpet.com
Maakt vrijheid ontevreden?
In de Volkskrant van zaterdag 25 oktober schrijft journalist Peter Giesen een lang artikel over de toenemende keuzevrijheid, en wat dat betekent voor mensen die een relatie hebben.
In tegenstelling tot een paar jaar geleden worden tegenwoordig de jaren vijftig
vaak enigszins verheerlijkt. In die tijd groetten de mensen elkaar nog op straat, en was alles
veilig en een een huwelijk was tenminste voor altijd.
Tegenwoordig doen de mensen maar, hoor je veel mensen van
boven de veertig zeggen. Maar de jaren vijftig waren ook een tijd, waarin de vrouw ondergeschikt
was aan de man, en
waarin ook in Nederland homo's 'om ze te genezen' nog werden gecastreerd, of met vrouwelijke hormonen ingespoten.
In later jaren werd de individu
steeds belangrijker, en dat had ontegenzeggelijk tot gevolg dat ook relaties minder bestendig werden. Dat werd in grote mate versterkt door de komst van
de betrouwbare anticonceptie, waardoor allerlei seksuele voorschriften die bedoeld waren om ongewenste zwangerschap te voorkomen hun geldigheid verloren.
Maar ja, zoals het nu is daar
word je ook niet vrolijk van. Op dit moment lopen er per jaar 100.000 relaties in Nederland stuk. Dat betekent dat er daardoor 200.000 singles per jaar bij komen. Die singles zijn volgens het artikel
in de Volkskrant lang niet allemaal gelukkig. Binnen een jaar heeft 30% opnieuw een relatie, en na vijf jaar is dat 75%.
De ene deskundige in het artikel die wordt aangehaald, onderzoeker Jan Latten van het CBS, denkt dat het aantal relatiebreuken alleen maar zal toenemen, en dat de toenemende emancipatie van de vrouw uiteindelijk zal leiden tot een 'Caraïbisch model van gezinsvorming'. Een vrouw besluit daarbij dat ze een kind wil, maar wil
wil niet per se een echtgenoot omdat ze weet hoe instabiel relaties kunnen zijn. De andere
deskundige die Giesen aanhaalt, Ed Spruijt van de Universiteit Utrecht denkt dat het aantal echtscheidingen best weer zou kunnen afnemen. Hij vergelijkt het met roken, waarbij het ook lang geduurd heeft voordat de wetenschap dat het slecht voor je is ook het gedrag van de mensen ging veranderen. Het besef hoe slecht een relatiebreuk voor de aanwezige kinderen is, zou op dezelfde manier uiteindelijk ook het gedrag met betrekking van relatiebeëindiging kunnen beïnvloeden.
|
Op de vegetariërssite Vegatopia kun je
de leukste restaurantjes vinden. Ze zijn allemaal vegetarisch,
dus niets voor notoire vlees-eters; alhoewel, een uitzondering
moet je een keer durven maken...
www.vegatopia.com/restaurantgids |
|
Vragenrubriek
Magazine
Internet-tijdschrift voor singles
en daters
Editie
03, 26 oktober 2003 -
Mailinglijst
Archief - -
- - Wekelijks een nieuw
magazine . . . Vorige |
Vragenrubriek
Magazine is een geheel
onafhankelijk internet-tijdschrift, bedoeld voor
singles, en mensen die wel eens daten. Hoewel wij
advertenties toelaten op onze site (maar nooit pop-ups), hanteren wij een
strikte scheiding tussen de journalistieke en
commerciële belangen. Om dezelfde reden zullen wij
nooit zelf een datingsite beginnen of
contactadvertenties gaan aanbieden.
|
Uitgave: Piek-E
press - mail de redactie: vragenrubriek@xs4all.nl
Voor commerciële vragen: commercieel@piek-e.com
of bel +31 33 456 1054
|
|
Nu
ook in België verkrijgbaar
Een van onze internetproviders heeft buiten haar schuld
problemen met de beschikbaarheid van de door hen verzorgde
sites. Om die reden kun je ons de eerstkomende tijd het best
bekijken op onze nieuwe Belgische site www.vragenrubriek.be,
die technisch gesproken helemaal losstaat van de Nederlandse
zustersite www.vragenrubriek.nl. De inhoud van beide sites
is voorlopig identiek.
"Femfatale"
"Ik weet nog wel toen ik mijn eerste PC-tje had aangeschaft en ook internet had, dat ik voor de gein eens een oproepje had geplaatst op een dating site
(dat was toen van Veronica of zo). Samen met m'n vriendin had ik er gewoon ingezet dat ik
op zoek was naar een 'lekker ding met veel
geld'.
Daar heb ik dus wel de diverse reacties opgehad, sommigen zelfs met foto. Maar
ik heb ook voor de gein eens zitten schiften en toen bleef er eentje over. Na wat heen en weer gemail werd er dus een afspraakje gemaakt. In Amsterdam."
"Ik was me daar toch zenuwachtig, want ik had zoiets nog nooit gedaan. Ik was er al heel vroeg en van de zenuwen heb ik bijna een hele fles wijn achterovergeslagen. En toen kwam
'ie binnen. Eerst nog een beetje de kat uit de boom kijken en wat kletsen. Maar uiteindelijk was het toch een hele leuke avond geworden. Ook meteen een vervolgafspraak gemaakt. Uiteindelijk hebben we toch een relatie van
twee jaar gehad."
"Gehad, want uiteindelijk bleken we toch niet bij elkaar te passen,
en was 'ie verliefd geworden op
z'n secretaresse..."
(Tekst ingestuurd door Femfatale)
Wil je zelf ook een
keer met het verhaal van je blind-date op de site, mail dan gabriella@xs4all.nl
Wekelijks
Vragenrubriek Magazine verschijnt wekelijks. Wil je op de
hoogte gehouden worden als er een nieuwe editie van het
magazine verschijnt, meld je dan aan voor onze mailinglijst.
We vragen daarbij alleen je mailadres, en geen verdere
gegevens, en garanderen dat we je mailadres aan niemand
doorgeven, en dat je niet vaker dan alleen maar bij het verschijnen van
het Magazine een mailtje krijgt.
Wij zijn op zoek
Vragenrubriek Magazine is een nieuw internet-tijdschrift. Om die reden zijn wij nog steeds naarstig op zoek naar nieuw materiaal voor op onze site. Behalve naar mailtjes van lezers over hun blind-date, zijn wij ook op zoek naar mensen die misschien iets meer willen bijdragen aan ons magazine in de vorm van verhalen of eventueel foto's. Gedichten
(voor onze rubriek onder de titel
'dating-poëzie') zijn daarbij natuurlijk in het bijzonder welkom. Heb je iets voor ons? Mail het dan aan
vragenrubriek@xs4all.nl Heb je daarnaast iets leuks beleefd met daten? Heb je een blauwtje gelopen, en wil je je hart luchten? Ben je de man of vrouw ven ja leven tegengekomen, en ben je nu hartstikke gelukkig? Mail
gabriella@xs4all.nl.
|
Mama Mia!
Voor zowel de liefhebbers van musical, als voor ABBA-fans doet musicalkenner Cilly Dartell op zondag 9 november vanuit Utrecht rechtstreeks verslag van de premiere van de musical 'Mama Mia!'. Het verslag bestaat uit twee delen, een aan het begin en een aan het
einde van de avond. In het eerste deel zijn de verwachtingen te zien van het binnenkomende publiek (bestaande uit vele BN-ers), en verder worden de hoofdrolspelers
geïnterviewd, net voordat zij opgaan. In het tweede deel zijn er naast een interview met de makers van de musical opnieuw reacties van hoofdrolspelers en bezoekend publiek.
De komische musical 'Mama Mia!' gaat ondanks de 22 ABBA-songs die worden uitgevoerd niet over de groep Abba zelf. De verhaallijn is een liefdesverhaal dat zich afspeelt op een Grieks eiland. Hoofdrollen zijn onder andere voor Simone Kleinsma en Celine Purcell, en te horen zijn
bijvoorbeeld de songs 'Dancing Queen', 'The Winner Takes It All', 'Knowing Me, Knowing You' en uiteraard 'Mamma Mia'.
Zondag 9 november, SBS 6, tussen 19.25 en 19.50 uur en tussen 22.50 en 23.25
uur.
In de shit!
En verder is BNN in nood. Voor wie de omroep een goed hart toedraagt is natuurlijk geen moment niet geschikt om leden voor ze te werven. Een kleine greep uit de acties die de omroep de afgelopen maand ontplooide
om in het nieuws te komen, en om het niet zo ver te laten komen...
- Let's get married - Een massa-bruiloft, door Bridget Maasland op de Love and Marriage Beurs in de Rotterdamse Ahoy op 25 oktober.
- Uitgave van een speciale single door BNN & friends, op de melodie van 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn.
- BNN at Work presentatoren Bridget, Katja, Patrick Lodiers en Eddy Zoëy delen 's ochtends vroeg op 7 oktober samen met anders Spits-uitdelers de krant Spits uit, met daarin de actiekrant 'Bad News Paper'.
- BNN heeft haar eigen lintjesregen, onder de naam
Pinnenregen, en doet enkele malen uitreikingen.
- De Carwashweek van 6 tot en met 10 oktober bij Ruud de Wild. Zes mooie vrouwen wassen op parkeerplaatsen langs de snelwegen auto's van mensen die lid wil worden.
- Spammailtje 'Wordt lid van BNN, anders gaat de stekker eruit!!!' op 8 oktober.
- 'Katja wil een lift' - Katja Schuurman lift op 26 en 27 oktober door het land, en wil al liftend 1000 nieuwe leden werven.
- Sita, Soulvation en Wipneus & Pim treden op op het terrein van de Universiteit Twente om samen met Eddy Zoëy leden te werven.
- En op 27 oktober kun je samen met Georgina, een duet zingen, ook hier is het doel ledenwerving.
Wie lid wil worden (al
is het maar om van dit gedoe af te zijn) kan dat doen op deze link:
BNN,
lid worden.
|
|
In de rubriek Datingsites is er iedere week een gesprek met iemand van een bekende datingsite. Wat is de filosofie van de site? Wat zijn volgens de makers de sterke punten? |
Datingsite
D-Date Partnerlink
Deze week een gesprek met Denise Janmaat van de site D-Date ("met een streepje tussen de d's"). D-Date oogt ten opzichte van andere sites wellicht wat sober, maar dat komt doordat de vaak nogal vervelende zaken als banners en allerlei boodschappen ontbreken. Dat is een prettige eigenschap die je bij datingsites veel te weinig ziet. Die schijnbare soberheid draagt bij aan het serieuze karakter dat de site wil uitdragen. Daarnaast is D-Date de afgelopen jaren ook buiten de site om voor de deelnemers allerlei activiteiten gaan organiseren, zoals een wijnproefsessie en gezamenlijk Thais leren koken.
"Onze site bestond in mei van dit jaar vijf jaar. We zijn vanaf het begin heel serieus als bedrijf begonnen, en we waren voor de start van de site al een half jaar bezig met het opzetten van het project en met het bouwen van de site. De insteek was meteen al om een site te maken op de manier zoals we hem gerealiseerd hebben, en zoals hij er ook nu nog steeds uitziet. De opzet is zo gekozen omdat we een duidelijk doel hadden om het anders te doen. Daarbij wilden we vooral proberen om de mensen die wat kritischer en serieuzer zijn in ons bestand te krijgen. Als mensen voor een site willen betalen, werp je natuurlijk al een drempel op. Mensen kiezen daardoor weloverwogen voor inschrijving, en zo ben je er ook zeker van dat ze inderdaad op zoek zijn. Wat daar nog extra aan bijdraagt is dat we onze deelnemers niet alleen vragen om standaardvragen in te vullen, maar ook een viertal tekstblokken. Iemand die zich wil inschrijven moet er dus ook echt voor gaan zitten. Mensen die niet meer op zoek zijn schrijven zich daarnaast gewoonlijk weer snel uit, om te voorkomen dat ze onnodig betalen. Het serieuze karakter van ons bestand uit zich ook in de vormgeving. Wij hebben als een van de weinigen in de markt geen banners en sowieso geen adverteerders. Dat komt soms misschien wat degelijk over, en in ieder geval minder flitsend, maar dat wordt juist zeer op prijs gesteld."
"Die activiteiten die wij organiseren zijn ingegeven door het feit dat we merkten dat singles wel graag anderen willen ontmoeten, maar daarbij dikwijls niet goed weten wat ze zouden willen doen. Mensen vinden het vaak wel leuk om iets te ondernemen, maar als single zijn ze soms wat terughoudend om zich zomaar aan te melden. De D-Meetings die we organiseren zijn altijd stijlvol, daar kiezen we heel bewust voor. Verder zijn de gezelschappen niet heel groot, en daardoor heb je als deelnemer ook de kans de D-Daters echt persoonlijk te ontmoeten. We proberen van die activiteiten ook de kosten een beetje in de hand te houden. We rekenen alleen de prijs van de organisatie en de begeleiding, en verder wat ze 'food and beverages' noemen."
"De tekst die de vorige keer op jullie site stond over het strijdig belang van datingsites, dat beeld klopt wat ons betreft niet hoor. Wij hebben heel duidelijk als doel om zoveel mogelijk mensen aan een relatie te helpen. En als iemand gelukkig is met de relatie die hij of zij via ons vindt, dan vertelt zo iemand dat misschien wel aan vijf vrienden die daar ook weer wat aan hebben. Zo hebben wij er daardoor misschien wel weer vijf klanten bij. Dat vinden we veel belangrijker dan om iemand maar vast te houden. En zolang de wensen van de klanten maar vervuld worden, wordt ons klantenbestand ook gewoon groter."
"We zijn voor de toekomst natuurlijk altijd bezig om verbeteringen aan te brengen, en er staan ook diverse aanpassingen op stapel. Dat zullen bij ons echter geen trendy dingen zijn. Wij zijn geen site die op allerlei kortdurende trends gaat inspelen. De belangrijkste aanpassingen uit het verleden waren ook vaak onzichtbare. Daarbij hebben we vooral de veiligheid vergroot, en we proberen de anonimiteit beter te waarborgen. Verder zullen we nooit 'zware' toepassingen op de site installeren. Er zijn toch nog veel mensen voor wie het dataverkeer een rol speelt, omdat ze bijvoorbeeld via een modem inbellen. De zekerheid dat de privacy gewaarborgd blijft is een heel belangrijk punt voor ons. Zo accepteren wij bijvoorbeeld geen foto's voor plaatsing op de site, waar mensen met een groepje vrienden op staan. Wij kunnen namelijk niet nagaan of die vrienden wel toestemming hebben gegeven om herkenbaar op een kennismakingssite te staan. Om soortgelijke redenen zullen wij de gegevens die wij van mensen hebben ook nooit met anderen delen. Ook niet met andere datingsites. Een wijziging op de site van enkele jaren geleden was bijvoorbeeld dat we de inschrijfnummers in willekeurige volgorde zijn gaan uitgeven. Zo kunnen andere deelnemers niet meer aan een inschrijfnummer van iemand zien hoe lang deze al bij ons ingeschreven staat. De site heeft geen echte doelgroep qua leeftijd
of opleiding, maar de meeste deelnemers zijn tussen de 30 en 55 à 60 jaar. Daarbij hebben de meesten wel een goed opleidingsniveau, vaak vanaf MBO tot HBO, of academisch. Maar
los daarvan kan natuurlijk iedereen die een leuk contact wil leggen bij ons terecht."
(JP)
URL:
www.d-date.nl
Betaalsite: ja, 18,15 euro per maand
(geen beperkingen m.b.t. het aantal contactverzoeken en onbeperkt anoniem met deelnemers mailen, geen inschrijfgeld of opzegtermijn)
Erotiek: nee
Sinds: 1998
Grootste pluspunt: het serieuze karakter van het bestand met
deelnemers, bescherming van de privacy |
|
|
|
|