Columns

e-mail 

`


Een hachelijk moment op een van de Zodiacs van Sea Shepherd. Tijdens een poging om een kabel in de schroef van het fabrieksschip te krijgen om het schip zo te vertragen wordt meerdere keren vlak voor de snel varende Nisshin Maru langs gevaren- Foto uit seizoen 3 van Whale Wars (© 2010, Animal Planet / Sea Shepherd)

806. De schaapsherders van de zee (2)

21 januari 2012
©2012, copyright: GoHansBrinker.com

Vorig jaar is het Sea Shepherd gelukt om de Japanse walvisjagers vroegtijdig en deels onverrichterzake terug te laten keren. Ze hadden ze daarvoor vanaf onder Australië tot enkele honderden meters voor de Chileense territoriale wateren achtervolgd. Ze achtervolgen daarbij het fabrieksschip, om zo te voorkomen dat gedode walvissen bij bij deze Nisshin Maru kunnen worden afgeleverd. Zodoende wordt de facto voorkomen dat er walvissen worden gedood.

Er gebeurt veel in dit seizoen (d.w.z. het seizoen 2011/2012, dat dus pas eind 2012 op TV zal verschijnen). Ik zit er met mijn neus bovenop. In een tijdschrift dat ik momenteel aan het opzetten ben heb ik in het eerste nummer een artikel over AIS. Dat is een systeem dat schepen volgt, als ze tenminste niet verder dan zo'n 160 km vanaf de wal of vanaf het dichtstbijzijnde schip met AIS-contact zitten. Die scheepsposities kun je ook op internet volgen. Zo kun je de drie actieschepen Steve Irwin, Bob Barker en Gojira/Brigitte Bardot precies zien. Dat wil zeggen, zolang ze in of tenminste nabij de bewoonde wereld zijn. Zodra ze uit het AIS-bereik verdwijnen (of zodra de installatie wordt uitgeschakeld) staat het icoontje op de kaart stil. Wanneer je er met de muis bij langs gaat, zie je de laatste datum en het tijdstip dat de positie via het systeem werd gerapporteerd.

Van de walvisvaarders, zoals bijvoorbeeld het fabrieksschip Nisshin Maru weet ik zeker dat ze hun AIS al vlakbij Japan uitschakelen. Je ziet ze in de haven liggen, en vervolgens nog voor ze in de baai van Kobe de haven uitgevaren zijn stagneert het icoontje. Ze zullen vermoedelijk wel een ontheffing hiervoor hebben, want het gebruik van AIS boven een bepaald tonnage is tegenwoordig verplicht. Door hun AIS-signalen kon ik onlangs zien dat Sea Shepherd-schepen Steve Irwin en de snelle Brigitte Bardot naar Australië waren teruggevaren. Later las ik in de persberichten op de site van de organisatie dat de snelboot, die een relatief kwetsbare romp van zeer licht materiaal heeft, door een plotselinge golf (een zogenaamde rogue wave) gebroken was. De organisatie is eerder een soortgelijk snel schip door een aanvaring met de Nisshin Maru kwijtgeraakt.

Op 28 december maakte de organisatie bekend dat de Brigitte Bardot zwaar beschadigd was, en dat de Steve Irwin met aan boord Paul Watson het schip dat een bemanning van tien heeft, te hulp zou schieten. De afstand was op dat moment nog zo'n 240 km, maar er was een zware zeegang.

Op 30 december wordt de Brigitte Bardot door de Steve Irwin in een steeds verder verslechterend weer naar het noorden gesleept. De bemanning van het gehavende schip heeft uit voorzorg 24 uur per dag hun survival-suits aan. Zo is op de Sea Shepherd-website te lezzen. Een van de Japanse walvisjagers volgt voortdurend de beide schepen, waarschijnlijk ongerust dat het ongeval een in scene gezette list van de activisten zou kunnen. Het zou niet de eerste keer zijn.


De voormalige Gojira, tegenwoordig Brigitte Bardot beschadigd en wel, veilig terug in de haven bij Perth, vanaf begin januari op www.shipfinder.com

Intussen blijft het andere Sea Shepherd-schip de Bob Barker het de walvisvaarders moeilijk maken. Het was dit schip dat vorig jaar met haar achtervolging van het fabrieksschip Nisshin Maru de walvisvaart voor dat seizoen stil legde.

Op 3 januari besloot Watson bij de sleep van inmiddels 1000 mijl in meest 5 meter hoge golven om een groot deel van de bemanning van de Brigitte Bardot te evacueren.

Vervolgens blijft het al dagenlang stil rond de Brigitte Bardot. Geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen, en het feit dat de AIS-blokjes op www.shipfinder.com voor beide schepen zich begin januari nabij Perth bevonden, de thuishaven van de Brigitte Bardot bevestigen dat. Inmiddels ligt de Brigitte Bardot nog steeds daar in de haven, waarschijnlijk voor reparatie, de Steve Irwin vertrok vrij zeker rond 1500 uur op 6 januari weer. Dat is in elk geval de laatst gemelde AIS-positie.

Vervolgens komt is er rond de acties des te meer nieuws, wat waarschijnlijk de melding dat alles met de bemanning van de Brigitte Bardot OK is overschaduwt, want dat wordt verder in de persberichten niet gemeld. (wordt vervolgd)

Brigitte Bardot live positie:
http://www.shipfinder.com/main/defaultwork?searchKey=gojira&tp=0

Steve Irwin 'live' positie:
http://www.shipfinder.com/main/defaultwork?searchKey=steve%20irwin&tp=0

Zie eventueel ook: www.seashepherd.nl


De Bob Barker, het ijswaardige tweede schip van Sea Shepherd.
(© 2010, Animal Planet / Sea Shepherd)

Categorie: opinie - plusminus 672 woorden - Alles op deze website is in principe fictie, hoewel er elementen uit de realiteit kunnen zijn verwerkt. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

vorige column - volgende column - archief - home