Columns

e-mail 

773. Een uitmuntende ondernemer met internationale bekendheid

21 november 2011
©2011, copyright: GoHansBrinker.com

Op een donderdagmiddag korte tijd geleden zat ik lekker te werken toen de telefoon ging. Aan de lijn was een jonge dame, die in uitstekend Engels meldde dat ze vanuit Maleisië belde. Ze had van verschillende kanten vernomen dat ik zo'n uitmuntende ondernemer was, wat volgens haar zelfs in Maleisië niet onopgemerkt was gebleven.

Om die reden kon ik me helemaal gratis en zonder verdere verplichtingen op de dienst van haar werkgever met financiële marktgegevens abonneren wat anders een hele smak met geld zou kosten (ik geloof zevenhonderd US dollar per maand).

Ze bleek in elk geval te weten dat mijn bedrijf zich in Hoogland bevond. Dat klopt, ik heb daar mijn bedrijfsadres. Het bedrijfspand bevindt zich hier even verderop in een nabije Staples Office Center kantoorbenodigdhedengroothandel, in een van de postbussen die zij voor PostNL tegenwoordig hebben geadopteerd.

Dus ik zeg, beste mevrouw, dat van dat uitstekende ondernemerschap dat klopt inderdaad. Ik behoor namelijk tot de allerbesten van ons land in mijn beroepsgroep. Ik ben namelijk journalist, gespecialiseerd in financiële malversaties en internationale fraude. Mede vanwege dat beroep heeft u mijn interesse gewekt. Kunt u misschien iets meer uitgebreid over uw dienstverlening vertellen?

Ik hoorde meteen toen ik dat gezegd had op de achtergrond een mannenstem iets snauwen in een taal die ik niet verstond. Hierop veranderde ook het gesprek direct van toon. Het meisje dat eerst zo aardig was mompelde nog iets van 'mistake' en 'another Mister Piek I am very sorry', en toen werd met een harde klik het telefooncontact beëindigd. Ik hoop eerlijk gezegd eigenlijk dat ze na dit gesprek een paar Maleisische beroepsgenoten ook nog over dit gesprek zullen vertellen.

Op TV zijn sinds kort veelvuldig reclamespotjes te zien over ook een soort van oplichting: phishing. De banken waarschuwen dat ze zelf nooit via mail of telefoon om bijvoorbeeld de login- of andere identificatiegegevens zouden vragen. Mijn ervaringen met de banken hierin zijn slecht. Daar komt nog bij dat tussen de vele ontvangen phishing-mailtjes die soms niet van die van de banken zelf zijn te onderscheiden ook nog geregeld (wat ik noem) onechte phishing-mailtjes zitten. Onechte phishing, omdat namelijk ze legitiem van de betreffende bank komen. De term 'onechte phishing' is omdat ze in een aantal opzichten bijzonder veel lijken op die oplichtpogingen die me ook met regelmaat gestuurd worden.

Is het niet een idee voor de banken om helemaal te stoppen om nog verder mail aan klanten te sturen? Ik bedoel dan kun je in je spotjes tenminste zeggen dat iedere mail die je van je bank ontvangt per definitie iets met oplichting of fraude te maken heeft. En het bespaart mijzelf daarnaast de moeite om bij alle mailtjes met een bank als afzender eerst te moeten kijken of niet de gebruikelijke taalfouten of vreemde hyperlinks of andere aanwijzingen erin ontbreken die aan zouden kunnen geven dat het hier een phishingmail betreft...

Categorie: life-log - plusminus 469 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

vorige column - archief - home