732.
Reclame wordt minder irritant - en geniepiger
28 augustus 2010
©2010, copyright: GoHansBrinker.com
Het
is niet zo dat ik me alleen maar aan reclame stoor. Als je mijn eerdere
columns daarover leest dan zou die indruk kunnen ontstaan, maar bepaalde
reclames vind ik ronduit fantastisch. Misschien ga ik daar ook nog wel
eens over schrijven, maar het is natuurlijk veel leuker om juist de
kritische noten eens tegen het licht te houden. Ik ben overigens zeker niet de enige die zich wel eens aan reclame-uitingen stoort. De reclamewereld ziet dat ook, en
bepaalde stromingen uit dat veld verwachten dan ook dat binnen een jaar of acht de mensen de huidige dikke brei aan reclame die we voor de kiezen krijgen
gewoonweg niet meer zullen pikken. Als je niet oppast dan zal het aantal reclamebureaus door die trend in de komende jaren ook flinke klappen oplopen. Als er niets gebeurt tenminste.
Natuurlijk wordt dat doemscenario door de reclamebranche niet lijdzaam afgewacht. Een mogelijke oplossing zit in het veel persoonlijker maken van reclame. Door veel meer over mensen te weten te komen en ze persoonlijker te benaderen hoef je niet meer alle reclame aan iedereen te sturen. Dat spaart behalve irritatie bij de ontvanger, ook een hoop kosten in de verspreiding en als de reclame op papier
zou komen te staan, ook nog het milieu. Natuurlijk zitten er privacy-aspecten aan die manier van werken. Doordat
sommige verspreiders van reclame zich misdragen door bijvoorbeeld miljoenenen spam-mailtjes tegelijk te versturen zie je dat regelgeving op dit gebied steeds strenger wordt.
Google is bijvoorbeeld een bedrijf dat het
verzamelen van gegevens over personen en bedrijven tot een ware
kunstvorm heeft verheven. Google is als bedrijf niet, wat veel mensen denken, een
aanbieder van een verdomd goede zoekmachine, of van een handige e-maildienst. Om maar wat te noemen, want het bedrijf doet heel veel
meer dan alleen dat. Maar goed, met een gratis mailadres voor iedereen en gratis mooie zoekresultaten
alleen maak je nog geen omzet natuurlijk. Google is in eerste instantie een bedrijf dat reclame verkoopt. Hoewel het wel het grootste bedrijf op dat gebied
is (Google is met afstand de grootste aanbieder van reclameruimte in de
wereld), is het zeker niet het enige bedrijf dat op die manier werkt.
Zelf vind ik de reclame die je van bedrijven als Google te zien krijgt
in een aantal gevallen op het griezelige af. Een mooie ontwikkeling vind ik aan de andere kant Google's AdSense/AdWords, dat zijn de kleine advertentietjes die iedereen op zijn site kan zetten. Ik heb ze zelf ook. Het leuke is dat je daar dus ook gewoon als website-eigenaar wat inkomsten mee creëert. Om de zoveel weken krijg ik keurig een bedragje voor de reclameruimte die het bedrijf zo op mijn websites mag gebruiken op mijn rekening gestort.
Het is niet veel, maar vaak toch genoeg om grotendeels de domeinnamen en
de hostingkosten te betalen.
De inhoud in deze advertenties wordt overigens aangepast aan de inhoud van de site waarop ze staan. Sterker nog, ze passen zich precies aan, aan de tekst op je site waar de kleine advertenties dicht in de buurt staan. Schrijf je bijvoorbeeld een weblog over pudding of pizza's, dan kun je er donder op zeggen dat bij wijze van spreken de reclames naast deze tekst van Dr. Oetker's Big Americans zijn, of voor de diepvriespizza's van Iglo of van Albert Heijn
of voor een aantal toetjesproducten.
Dit heeft overigens wel een onbedoeld bij-effect. Als je wat meer over de kleine Google-reclametjes weet, dan weet je ook dat bepaalde woorden waar de advertenties zich naar richten veel meer geld opleveren dan andere. Een aantal mensen houdt er bij het schrijven van hun weblogs of andere teksten dus bewust rekening mee dat er minimaal een paar van
de meest betalende woorden in de tekst voorkomen. Hierdoor kunnen teksten soms redelijk gekunsteld aandoen, en ook is het raar als bepaalde minder gebruikelijke woorden ineens meermaals in zo'n tekst opduiken.
Verder zijn mensen met dit soort advertenties op hun site eerder geneigd om
in hun teksten aan zelfcensuur te doen. Gaat een tekst namelijk
bijvoorbeeld iets teveel de, zeg maar pikante lingeriekant op, dan blijven de kleine advertentietjes leeg en krijg je
dus vanwege de betreffende tekst voor dat gedeelte van je website ook
even niets betaald.
Het is mijzelf zeker enkele keren overkomen dat de advertentietjes op mijn site naast een bepaalde column leeg bleven, en dat ik pas na heel lang zoeken erachter kwam wat (cq. wélke woorden) mogelijk de oorzaak
was/waren geweest. Er zijn mensen die om die reden het schrijven van teksten waarmee ze dit risico lopen dus
vermijden.
In de algemene voorwaarden bij de advertentiedienst staat dat het bedrijf zich ook het recht voorbehoudt om bij overtredingen van de voorwaarden
alle reclames op de sites van de persoon in kwestie, maar ook de in de periode vooraf opgebouwde tegoeden die nog niet zijn
uitbetaald vanwege een overtreding per direct te annuleren. Tot de redenen kunnen ook kwetsende teksten worden gerekend of teksten die door veel mensen in strijd gevonden worden met de goede
smaak.
wordt vervolgd
Categorie: opinie - plusminus
834 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is
niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten
worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor
jonge lezers.
vorige column - archief
- home
|