688. Oneerlijke handelspraktijken
28 juli 2009
©2009, copyright: John Piek
Een
paar jaar geleden werd het monopolie van KPN op het nummer waar je naar
het telefoonnummer van bijvoorbeeld een kennis of een bedrijf kon vragen
opgeheven. Sindsdien rekenen diensten als 1888 en 1850 hoge bedragen
voor het opzoeken van nummers die via internet en telefoonboek heel
gewoon ook gratis beschikbaar zijn. Dat feit is algemeen bekend. Veel
minder bekendheid geven de betreffende nummers aan het feit dat ze na
het doorverbinden de teller heel gewoon laten doorlopen. Bel je dus een
kwartiertje naar een gratis nummer dan komt je dat dus te staan op een
niet mis te verstane 12 euro extra op je telefoonrekening. Een oud
omaatje die anderhalf uur praat met een verloren gewaande neef die ze
via zo'n nummer terug heeft weten te vinden, moet al snel rekenen op 72
euro die in de zakken van de telecombedrijven verdwijnen. Ineens wordt
glashelder waarmee die torenhoge bonussen van topmensen van dergelijke
bedrijven worden uitbetaald.
Waar zijn toch de tijden gebleven toen je voor 10 cent via het mooie
nummer 008 bij een vriendelijke dame van de PTT ieder binnenlands nummer
te horen kon krijgen dat je maar wilde? En dan zonder vervolgens via een
enigszins gehaaste mevrouw die vraagt 'wilt u misschien worden
doorverbonden?' van je centen te worden geript.
De bedrijven zijn niet strafbaar, zegt OPTA in een verklaring. Ze geven
immers netjes aan dat het nummer dat je draait 80 cent per minuut kost.
Dat wil ik nog wel eens zien! Als er al geen sprake is van oplichting,
dan is er zeker sprake van misleiding. Bovendien hebben we sinds vorig
jaar een nieuwe wet op de oneerlijke handelspraktijken die consumenten
tegen dit soort al te creatief opererende zakenlieden moet beschermen.
Hopelijk pakt de Consumentenbond deze mogelijkheid nog op. Overigens
maakt het bedrijf Myoffice het nog bonter dan de andere twee. Die zetten
gewoon alle bedrijven van Nederland ongevraagd op een website. Ze zetten
echter niet het nummer van de betreffende bedrijven achter de
respectievelijke namen in de lijst, maar een duur betaalnummer van
Myoffice zelf, waarmee bellers vervolgens naar de bedrijven die ze wel
moeten hebben worden doorgeleid. Ook hier blijft de dure teller van
Myoffice met het gesprek meelopen. Wil je als bedrijf je eigen
telefoonnummer bij je eigen gegevens in die lijst, waar je ongevraagd in
bent terechtgekomen, je raadt het al... Een verdienmodel wordt dat door
de bedrijven zelf genoemd. Ik weet een veel betere naam ... nou ja, ik
ben in een nette bui vandaag, dus ik houd me maar een keertje in.
Je zou gezien de omzichtigheid waarmee OPTA met de kwesties hierboven
omgaat haast denken dat ze bang zijn voor de molochs die achter de
betreffende nummers schuilgaan. Heel anders gaat OPTA om met
eenmanszaken die zich te buiten gaan, zo zou je denken. Of toch niet?
Niks fluwelen handschoenen. Het eenmansbedrijf Serinco Benelux
verstuurde minstens 21 miljoen spammails om reclame te maken voor een
advertentiesite, en na een waarschuwing moet die ene man van het bedrijf
nu 250.000 euro boete betalen. En daarnaast nog 5000 euro voor iedere
dag dat hij doorgaat met versturen van die rommel. Fikse bedragen, maar
het valt niet uit te sluiten dat de man hier gewoon alsnog mee doorgaat.
Die 250.000 kan hij toch niet meer ontlopen, en ieder spammetje levert
hem waarschijnlijk tussen de 3 en 8 cent stuk op. Hij hoeft er dan op
een bepaalde dag dus maar tussen de 60.000 en 160.000 uit te poepen om
weer uit de kosten te geraken. Beetje spammer draait daar zijn hand dus
niet voor om.
Categorie: opinie - plusminus 590 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig.
Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.
vorige column - archief
- home
|