De columns van John Piek

e-mail 

688. Oneerlijke handelspraktijken

28 juli 2009
©2009, copyright: John Piek


Een paar jaar geleden werd het monopolie van KPN op het nummer waar je naar het telefoonnummer van bijvoorbeeld een kennis of een bedrijf kon vragen opgeheven. Sindsdien rekenen diensten als 1888 en 1850 hoge bedragen voor het opzoeken van nummers die via internet en telefoonboek heel gewoon ook gratis beschikbaar zijn. Dat feit is algemeen bekend. Veel minder bekendheid geven de betreffende nummers aan het feit dat ze na het doorverbinden de teller heel gewoon laten doorlopen. Bel je dus een kwartiertje naar een gratis nummer dan komt je dat dus te staan op een niet mis te verstane 12 euro extra op je telefoonrekening. Een oud omaatje die anderhalf uur praat met een verloren gewaande neef die ze via zo'n nummer terug heeft weten te vinden, moet al snel rekenen op 72 euro die in de zakken van de telecombedrijven verdwijnen. Ineens wordt glashelder waarmee die torenhoge bonussen van topmensen van dergelijke bedrijven worden uitbetaald.

Waar zijn toch de tijden gebleven toen je voor 10 cent via het mooie nummer 008 bij een vriendelijke dame van de PTT ieder binnenlands nummer te horen kon krijgen dat je maar wilde? En dan zonder vervolgens via een enigszins gehaaste mevrouw die vraagt 'wilt u misschien worden doorverbonden?' van je centen te worden geript.

De bedrijven zijn niet strafbaar, zegt OPTA in een verklaring. Ze geven immers netjes aan dat het nummer dat je draait 80 cent per minuut kost. Dat wil ik nog wel eens zien! Als er al geen sprake is van oplichting, dan is er zeker sprake van misleiding. Bovendien hebben we sinds vorig jaar een nieuwe wet op de oneerlijke handelspraktijken die consumenten tegen dit soort al te creatief opererende zakenlieden moet beschermen. Hopelijk pakt de Consumentenbond deze mogelijkheid nog op. Overigens maakt het bedrijf Myoffice het nog bonter dan de andere twee. Die zetten gewoon alle bedrijven van Nederland ongevraagd op een website. Ze zetten echter niet het nummer van de betreffende bedrijven achter de respectievelijke namen in de lijst, maar een duur betaalnummer van Myoffice zelf, waarmee bellers vervolgens naar de bedrijven die ze wel moeten hebben worden doorgeleid. Ook hier blijft de dure teller van Myoffice met het gesprek meelopen. Wil je als bedrijf je eigen telefoonnummer bij je eigen gegevens in die lijst, waar je ongevraagd in bent terechtgekomen, je raadt het al... Een verdienmodel wordt dat door de bedrijven zelf genoemd. Ik weet een veel betere naam ... nou ja, ik ben in een nette bui vandaag, dus ik houd me maar een keertje in.

Je zou gezien de omzichtigheid waarmee OPTA met de kwesties hierboven omgaat haast denken dat ze bang zijn voor de molochs die achter de betreffende nummers schuilgaan. Heel anders gaat OPTA om met eenmanszaken die zich te buiten gaan, zo zou je denken. Of toch niet? Niks fluwelen handschoenen. Het eenmansbedrijf Serinco Benelux verstuurde minstens 21 miljoen spammails om reclame te maken voor een advertentiesite, en na een waarschuwing moet die ene man van het bedrijf nu 250.000 euro boete betalen. En daarnaast nog 5000 euro voor iedere dag dat hij doorgaat met versturen van die rommel. Fikse bedragen, maar het valt niet uit te sluiten dat de man hier gewoon alsnog mee doorgaat. Die 250.000 kan hij toch niet meer ontlopen, en ieder spammetje levert hem waarschijnlijk tussen de 3 en 8 cent stuk op. Hij hoeft er dan op een bepaalde dag dus maar tussen de 60.000 en 160.000 uit te poepen om weer uit de kosten te geraken. Beetje spammer draait daar zijn hand dus niet voor om.

Categorie: opinie - plusminus 590 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

vorige column - archief - home