Redactioneel

Het blijkt nog lastig om iemand te vinden die over zijn of haar datingbedrijf wil vertellen. Voor deze week hadden wij al iemand om te interviewen op het oog, maar die moest vanwege geldige redenen het interview uitstellen. Een volgende interviewkandidaat bleek op dit moment vrijwel niets te kunnen door allerlei redenen. Gelukkig werken we aan meerdere interviews tegelijk, en door wat met datums te schuiven is er vanzelfsprekend dit keer een goed interview.

Voor de rest gaat het heel aardig met ons magazine. Begin van de week waren de bezoekersaantallen tamelijk constant, maar aan het eind van de week trok dat weer ontzettend aan, en schoot het als een raket omhoog. Verder worden wij door een toenemend aantal mensen geschreven. We kregen meerdere leuke verhalen toegestuurd, en ook enkele toezeggingen daarvoor, en verder kwam er een brief binnen van een nieuwe datingsite voor vegetariërs, waarnaar wij direct een linkje op de site hebben geplaatst.

Van Anita kregen wij ten slotte een indringend verhaal over haarzelf, dat wij zoveel mogelijk ongewijzigd hier plaatsen. Het geeft op haast ontluisterende wijze aan dat niet iedereen het even makkelijk heeft bij het daten of contact zoeken.

vragenrubriek@xs4all.nl
 

Sponsors

Onze sponsors. Klik op een banner om ze een bezoekje te brengen.


www.raceworld.tv


www.ttelectronics.nl
 

Mijn verhaal

Nee.... ik heb er nog nooit een blind-date aan over gehouden, maar mij hoor je niet daarover. Maar er is wel een levensles die ik eraan heb overgehouden.

Heel lang geleden, dus ergens bij mijn eerste kennismaking met deze wereld, als kersvers geboren baby, was er al iets vreemds aan mij. Alleen, men herkende het niet meteen of zag het gewoon domweg niet. Heel normaal voor deze tijd natuurlijk, want in 1948 was men nog niet zo ver. Dan hebben we het over genderproblematiek. Men wist daar nog niks van, helaas. Wel, daar word ik even ruw de wereld ingesmeten, en volgens mij ook wel liefdevol ontvangen.

Maar de tijd staat niet stil, en men maakte uit alle beweging en gedragingen van mijn persoontje op dat er iets mis was. Wat bleek, ik was half om half, niet meteen super herkenbaar maar toch. Duidelijk een foutje van moeder natuur. Niks aan te doen, en je moet er mee leren leven. Wat voor jeugd ik heb gehad en de ontwikkeling, nou dat kun je ongeveer wel raden...

Maar om dit verhaal wat in te korten: regelmatig kom ik op Marktplaats.nl. Leuke site, en voor een ieder wat te halen of te bieden. Mijn verhaal begint eigenlijk bij de rubriek reispartners. Ik mag er graag lekker op uit gaan, en ik ben dan ook een echte levensgenietster. Maar om nu iedere keer weer alleen in de auto te stappen gaat wel vervelen. Geen aanspraak, en dat soort zaken meer, vul maar in.

Ik heb redelijk veel reacties gehad en aangezien ik zelf niet zo complex in mekaar zit (geestelijk gesproken dan) heb ik met iedere gegadigde contact gehad, maar nu komt het, samen uit en samen thuis. Maar met wie heb je te maken? Wie is die persoon in kwestie, en dat natuurlijk wederzijds... Zolang het uitwisselen van de gegevens niet te intiem wordt, is er niks aan de hand. Maar ik wil toch wel graag iemand recht in de ogen kunnen kijken, volgen mij is dit de enig juiste instelling.

Dan begin ik vervolgens mijn verhaal te vertellen, en ik stuur dan ook een portretje van mijzelf erbij. Wel je kunt het wel raden denk ik... Dag contact. Dag vriendschap, enzovoorts enzovoorts... Ik heb slechts twee goede mailrelaties eraan overgehouden die er geen moeite mee hadden en dit ook accepteerden.

In een bui van complete frustratie heb ik dan ook een gedachte van mij geprojecteerd en op het netwerk gezet, voor iedereen leesbaar, in de hoop enig begrip of reacties erop te krijgen. Maar dat valt tegen. Bijna geen enkele reactie, het lijkt wel of ik tegen de bomen zit te praten. Ze laten je gewoon als een baksteen vallen. (Maar ik had dit natuurlijk ook wel ergens verwacht.)
Kortom: ik zal kennelijk toch mijn uitstapjes alleen moeten blijven doen. Helaas is het Nederlandse volk een beetje tam, het schrikt het van alles wat vreemd is en heeft het meteen een mening klaar. Maar helaas, en daar gaat het eigenlijk om: ieder die zoekende is, hoopt dat te vinden wat voldoet aan zijn/haar denkbeeld.
soms slaag je, en soms, ja dan krijg je een mokerslag!

Zie ook mijn annonce contacten/gedachten/bekrompen op Marktplaats.nl

Anita

Opmerking van de redactie: Op de redactie van ons magazine zijn wij vrij ruimdenkend, en we zijn niet alleen verbaasd, maar ook geschokt door het verhaal van Anita. Het past niet helemaal in wat ons magazine over dating eigenlijk beoogt te doen, maar misschien moeten we in de toekomst gewoon ook eens een keer aandacht besteden aan de groepering van de interseksuelen waartoe Anita behoort. Het wordt tijd dat het taboe op deze mensen, dat er nog altijd is, een keer wordt opgeheven en dat ze net als homo's, lebo's en transseksuelen gewoon worden geaccepteerd.

We hopen natuurlijk dat Anita toch nog iemand zal vinden. Mochten er via de site reacties binnenkomen op haar verhaal, dan zullen wij die natuurlijk aan haar doorsturen.)

Televisie

De eerste...

Wie kan zich de eerste keer nog herinneren?

Weet je nog wanneer het was? De eerste keer een auto kopen of de eerste keer alleen op vakantie, de eerste keer een relatie verbreken, of de eerste keer dronken? Het hoeft niet altijd over seks te gaan, deze vraag. Dat is de stelling van Veronica bij het programma 'De Eerste Keer', dat vanaf 25 november zes weken lang te zien zal zijn. Het programma gaat over bekende Nederlanders en hun eerste keer. Aan de hand van foto's en eventueel een homevideo zullen Robine van der Meer, Gerard Joling, Sander Foppele, Estelle Gullit, Ellen ten Damme en Touriya Haoud en Veronica-gezichten Lizelotte van Dijk, Jorinde Moll, Dave Heijnerman en Fabienne de Vries herinneringen aan hun eerste keer ophalen. Of het schaamrood op de kaken wordt, of een vette glimlach mag de kijker zelf bepalen.

'De Eerste Keer' vanaf dinsdag 25 november om 22.30 uur bij Veronica

Vragenrubriek Magazine
Internet-tijdschrift over singles en dating
Editie 05b, 9 november 2003 - Mailinglijst - Chat -
Archief - - - - Wekelijks een nieuw magazine . . . Vorige
Vragenrubriek Magazine is een geheel onafhankelijk internet-tijdschrift, bedoeld voor singles, en mensen die wel eens daten. Hoewel wij advertenties toelaten op onze site (maar nooit pop-ups), hanteren wij een strikte scheiding tussen de journalistieke en commerciële belangen. Om dezelfde reden zullen wij nooit zelf een datingsite beginnen of contactadvertenties gaan aanbieden.

Uitgave: Piek-E press - mail de redactie: vragenrubriek@xs4all.nl
Voor commerciële vragen: commercieel@piek-e.com of bel +31 33 456 1054

De blind-date van...

Het begon allemaal op een vrijdag avond nu bijna twee jaar geleden. Ik was druk aan het chatten in mijn favoriete chatbox, en toen liep ik ineens tegen Mike aan. We hebben een tijdje gezellig op de box zitten kletsen over van alles en nog wat, tot er een vervelend iemand binnenkwam, die de boel een beetje liep te verstieren. Tegen mijn principes in toch maar even privé gegaan dus. Daar bleek al snel dat onze leeftijden toch wel erg ver uiteen lagen... hij achtentwintig, en ik zesenveertig. Maar goed, het mocht de pret niet drukken. We hebben erg veel lol gehad, gewoon over van alles en nog wat en nee niet over seks ;-)

Na een uurtje of zo kreeg ik ineens de vraag... wat ga je morgenavond doen? Zullen we gewoon eens gezellig wat gaan drinken samen? Gewoon zomaar voor de gezelligheid en verder geen poespas. Doodeng vond ik dat; maar de spanning trok wel een beetje. We hadden alletwee nou niet echt het idee dat het een date zou worden in de trant van... 'wie weet word het wat.' Het feit dat alleen zitten op zaterdag niets is gaf eigenlijk de doorslag.

Hij bleek redelijk bij me in de buurt te wonen dus toch maar afgesproken. Ik zou hem ophalen met mijn eigen auto vanaf het station. Zelf had ik zoiets van 'als het me niet aanstaat wat ik zie speer ik weg.' We hadden wel foto's uitgewisseld en zijn ogen waren zo te zien eerlijk en lief. Zo gezegd zo gedaan. We waren alle twee toch wel nerveus bleek later. Maar het was beregezellig.

Van het één is het ander gekomen, en ondanks ons leeftijdsverschil van negentien jaar hebben we nu al twee jaar een relatie. We wonen sinds kort samen en gaan volgend jaar trouwen! Zo zie je maar: soms gebeuren er dingen die je nooit verwacht had in je leven. Na mijn scheiding drie jaar geleden dacht ik 'nooit meer een vent in mijn huis.' Maar ik zou hem voor geen goud meer willen missen nu!

Groetjes van een verliefd geitje ;-)

(ingestuurd door 'een verliefd geitje')

OneHello, love@lycos, Het Grand Café, e-matching, d-date, RelatieplanetItClicks, KristelWebdating - DCPartnerl - Interrelatie - FastDating - Doyouwantme.nl - We-Connect - match4me

Nieuw deze editie:
Vegadates.nl - Marktplaats.nl

Achtergrond

De 1-in-3 mini-
advertenties

We hebben van Vragenrubriek Magazine deze week geprobeerd om iemand van de 1-in-3 mini-advertenties te spreken te krijgen. Deze advertenties verschijnen tegenwoordig in de Volkskrant en Trouw, en ook in NRC, alledrie kranten van uitgeversconcern PCM. Dit soort 'kennismakingsadvertenties', zoals ze vroeger heetten, zijn eigenlijk de oervorm van het daten. Tegenwoordig zijn ze behoorlijk bedreigd, met name door allerlei ontwikkelingen op internet, maar ooit vormden dit soort advertenties eigenlijk de enige mogelijkheid om, zonder iemand in het echt te ontmoeten en zonder tussenkomst van koppelaars iemand te leren kennen. Lange tijd was de reputatie van de advertenties slecht. Mensen die het medium niet kenden, dachten dat het iets was voor muurbloempjes, oude vrijsters en mensen met 'een klein gebrek', maar desondanks voorzag het ook toen al in een behoefte. De advertenties bestonden lange tijd uit allerlei bijna mystiek aandoende afkortingen, waarvan alleen insiders en de telefonistes die de advertenties opnamen de betekenis kenden..

Tegenwoordig is het daten al een tijdlang vrijwel uit de taboesfeer verdwenen. Mensen hebben minder tijd, en minder geduld ook om te wachten tot ze iemand tegenkomen. Daarnaast lopen relaties makkelijker stuk, en zijn er mede daardoor ook veel meer singles.

De 1-in-3 advertenties zijn naast die van de Telegraaf eigenlijk de belangrijkste in deze categorie in Nederland. De rubrieksadvertenties van PCM onder deze naam waren tot eind vorig jaar nog een combinatie van de drie kranten Volkskrant, Parool en Trouw. Deze constructie stamde al uit de tijd dat de drie kranten nog bij de Perscombinatie zaten. Sinds het Parool begin dit jaar zelfstandig is geworden zijn de rubrieksadvertenties gecombineerd met NRC. Dit geldt voor alle rubrieksadvertenties, alleen niet voor de rubriek kennismaking, waar NRC nog steeds een eigen koers vaart. Nog wel aardig om te vermelden is wat veel mensen niet weten, maar Trouw accepteert niet alle ingediende contactadvertenties voor publicatie. Als een bericht al te duidelijk naar alleen een erotisch doel verwijst, wordt deze niet in die krant geplaatst. Vanwege het kleinere bereik van alleen de Volkskrant is vervolgens ook de rekening die betaald moet worden lager.

Terug naar het plan om iemand van de rubriek voor een interview te interesseren: helaas was vanwege enige veranderingen die eraan komen niemand bij de Volkskrant of PCM bereid om al teveel over de contactadvertenties te vertellen. Uiteindelijk is er wel een heel gesprek geweest met Hans Kop, die voor zowel Volkskrant/Trouw als voor NRC als projectleider aan het hoofd staat van de vernieuwingen. Het enige dat uit dat gesprek echter gepubliceerd mocht worden is dat er inderdaad sprake is van 'grootse plannen', die eraan komen.

Noch bij PCM-uitgevers, noch bij de Volkskrant was er verder trouwens nog iemand te vinden die wat meer kon vertellen uit de begintijd van de contactadvertenties, toen de advertenties voor het Parool in de Wibautstraat in Amsterdam nog aan een apart loket, een beetje in de hoekje, moesten worden opgegeven. Een reden voor ons magazine, om daar nog eens in te willen duiken. Als dat lukt zal dat natuurlijk boeiende stof opleveren.
 

 

 

Lexa.nl - Iwannadate - Combi - www.zoekt.nl - Stichting Date - Bradly - Villa Vibes -Vrouwenkontakt - Go Out - Volkskrant Single - Mens en Relatie -
Constance Sars

Datingsites

In de rubriek Datingsites is er iedere week een gesprek met iemand van een bekende datingsite of relatiebemiddelingsbureau. Wat is de filosofie van het bedrijf? Wat zijn volgens de oprichters en makers de sterke punten?

Love@lycos

Love@lycos was één van de laatste grote kennismakingssites die een aantal maanden geleden overschakelde op uitsluitend betaalde inschrijvingen. Lycos bevindt zich daarbij wat prijs betreft toch nog in de lagere regionen. De datingsite maakt deel uit van een heel pakket aan diensten die aan de lycos-portal www.lycos.nl gekoppeld zijn. Daar horen ook een chatdienst en een webmaildienst bij (beiden gratis), en verder E-shops, Entertainment (met filmnieuws en spelletjes) en de Build- a site-optie van de eigen webhosting-diensten.

John van Vroenhoven is portal director van Lycos in Nederland: "Lycos is een van oorsprong Amerikaans bedrijf, dat begonnen is als zoekmachine. In Europa is de naam en het concept ervan gekocht door Bertelsmann in Duitsland, en dit bedrijf heeft het verder in dit werelddeel uitgerold. Love@Lycos wordt ontwikkeld en gehost in Zweden, en er zijn nu portals in elf Europese landen. Nederland is er daar één van. Behalve Lycos voeren we nog een aantal andere producten, zoals bijvoorbeeld Tripod als gratis webhost, en Webcenter als tegenhanger daarvan voor betaalde hosting."


John van Vroenhoven

"We zijn inderdaad begonnen met een businessmodel waarbij we voor deelnemers gratis waren. Je financiert zo'n site dan op twee manieren: enerzijds door voor profielen met extra mogelijkheden te laten betalen, en anderzijds door middel van reclame. Naast het gratis profiel hadden wij zo een zogenaamd DeLuxe profiel, waarvoor ook toen al betaald moest worden. Nu hebben we dat verschil in profielen nog steeds, hoewel het prijsverschil tussen beide slechts 1 euro bedraagt."

"Wij beschouwen de dienst niet als een datingsite, maar we spreken liever over een 'flirtingsite'. We onderscheiden ons doordat het doel veel meer flirten is, en veel minder het daadwerkelijke daten. Hierdoor is de dienst ook een stuk laagdrempeliger. Mensen zoeken iemand om mee te chatten, voor vriendschap of om een interesse te delen. Dat zie je ook aan de profielen die we hebben. Het is voor de deelnemers vrijblijvender, en dat maakt de site actiever. Er worden bijvoorbeeld heel veel boodschapjes over en weer geplaatst. Je kunt het vergelijken met een schoolplein, of met een gezellig café als je wat ouder bent. Iemand gaat daar niet heen omdat hij of zij een relatie wil beginnen, en toch gebeurt dat vaak wel."

"Wij delen onze database niet met andere marktpartijen, ook niet met bijvoorbeeld Relatieplanet, die prominent op onze home-page staat. Relatieplanet is als datingsite gewoon adverteerder bij ons, en uit het feit dat dat kan kun je zien dat aan dat wij een andere doelgroep hebben en voldoende vertrouwen in onze eigen site "

"We hadden destijds twee redenen om naar een betaalde dienst over te schakelen. De belangrijkste reden daarvoor was dat we wilden dat de kwaliteit van de ingeschreven profielen omhoog zou gaan. Iemand die zich betaald inschrijft heeft toch een serieuzer bedoeling. Daarnaast waren er allerlei bedrijven actief die door middel van valse advertenties mensen wilden laten betalen. Wij deden er natuurlijk wel alles aan om de profielen te bekijken en de niet betrouwbare te verwijderen, maar daar slipten er toch altijd weer enkele doorheen. Een ander belangrijk voordeel van betaalde profielen is dat we het extra geld dat er binnenkomt kunnen gebruiken om de site nog wat meer op te leuken. De dienst zal bijvoorbeeld vanwege de laagdrempeligheid veel meer in de chat geïntegreerd worden. Ik kan uit concurrentie-overwegingen helaas nog niet veel over de toekomstige ontwikkelingen zeggen, maar eind november vindt er weer een zogenaamde product-update plaats, waarbij de lay-out wat overzichtelijker wordt, en ook een aantal nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd waardoor ook de interactiviteit wordt verhoogd."

URL: http://love.lycos.nl/lovelycos/
Betaalsite: ja
Erotiek nee
Sinds: 2001

(foto: John van Vroenhoven)
 

Copyright ©2003: John Piek/Piek-E press, tenzij anders vermeld.

Powered by:

.be hosted by:

.nl/.com hosted by: