—. De Duitse Krimi (7) (special!)
—. De Duitse Krimi (7) (special!)
16 oktober 2009
©2009, copyright: John Piek
Nog nooit eerder heb ik in mijn serie columns ruimte afgestaan aan een andere auteur. Heel bijzonder is het dan ook dat ik dat nu wel doe door een hoofdstuk van Hans Knot te gebruiken dat als een handschoen past in mijn eigen reeks over de Duitse Krimi, en dat Hans me stuurde naar aanleiding van de eerdere delen van die reeks. Hans schreef de tekst als onderdeel van een veel langer verhaal over de historie van het REM-eiland en wat er na de actie van de autoriteiten tegen deze voorloper van de TROS op 17 december 1964 gebeurde. De complete tekst van Hans, waar het onderstaande deel van ‘De Duitse Krimi’ oorspronkelijk uit afkomstig is staat op zijn website: www.hansknot.com.
De Duitse Krimi (7)
special door Hans Knot
In juni 1976 werd bekend dat een oud TROS idee uit 1973 om een speciale aflevering van de Duitse televisieserie ‘Tatort’ te maken rond het REM eiland, werkelijkheid zou gaan worden. Eind van die maand begonnen namelijk de opnamen op het voormalige REM platform in een coproductie van de TROS en de NDR. Gepland was een aflevering van 90 minuten. Daarin speelden aan Nederlandse zijde ondermeer mee Pieter Lutz als politieofficier, Pieter Groenier als een kapitein van een kustwacht bewakingseenheid, Maxim Hamel als majoor van de luchtmacht en John Leddy als luchtmachtsergeant. Het plan van plaatsvervangend hoofd Drama van de TROS om Rijk de Gooyer de hoofdrol te laten spelen van de Nederlandse ex luchtmachtpiloot, die aan lager wal was geraakt en een bankroof pleegde en vervolgens via allerlei omwegen naar het REM eiland vluchtte, ging niet door gezien Mooren de mensen van de NDR niet kon overtuigen van de Gooyers acteertalenten. Ze zochten meer een Steve McQueen achtig figuur, dat men echter ook niet in Duitsland kon vinden. Daarom werd er een Britse acteur ingehuurd die geen woord Duits of Nederlands kende. Brian O’Shaughnessy werd de hoofdrolspeler, maar zijn rol werd qua audio nagesynchroniseerd door de Nederlander Peter Cuypers, die al jaren in West Duitsland woonde. ‘Trimmel und die Tulpendiebe’ werd een paar maal op de Nederlandse televisie uitgezonden en is voor de REM volgers een collectors item.
Al even haalde ik 1973 aan als het jaar dat het idee tot een aflevering van Tatort was ontstaan. Gjalt Wijnstra en Bernard Ubbink van de TROS probeerden de NDR leiding in dat jaar al te interesseren voor het gedeeltelijk draaien van een aflevering op het voormalige REM platform. Het was echter de directie van Rijkswaterstaat, die even eerder het platform had gekocht, die roet in het water gooide. Het eiland dat vele jaren niet in onderhoud was geweest, had net een gigantische opknapbeurt en verfbeurt gehad en de nieuwe eigenaar zag het filmen daarom niet zitten. Het idee werd twee jaar later weer opgepakt toen de leiding van de TROS met plannen ter viering van het 10 jarig bestaan als omroep rondliep. Er werd door Mooren een vervangend draaiboek geschreven die naar de regie van de Duitser Friedheim Werremeier zou worden gedraaid. Andermaal kwam de leiding van Rijkswaterstaat niet met de toestemmingsbrief over de brug. Men had net zeer dure en ingewikkelde beveiligingsapparatuur aangelegd en was bang voor grote schade. Na langdurig overleg op het allerhoogste niveau werd toen door de toenmalige minister van Rijkswaterstaat, T. Westerterp, toestemming verleend tot gebruik, dit echter onder voorwaarden. De TROS, zo werd vastgelegd, zou als eerste verantwoordelijke worden aangeklaagd bij eventuele schade. De NDR had voor de aflevering, die destijds een half miljoen gulden kostte, een verzekering afgesloten ter hoogte van 4 miljoen gulden. Voordat de opnamen tussen 22 juni en 16 juli werden gedraaid, waren er al tal van opnamen gemaakt in Hamburg, op Schiphol, in Soesterberg en in een nagebouwd politiebureau in Amsterdam.
(wordt vervolgd)
Bronvermelding: ©Hans Knot
Categorie: entertainment – plusminus 494 woorden – Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.