837. Het raadsel van de luide brom
21 oktober 2013
©2013, copyright: GoHansBrinker.com
Afgelopen zomer was er ’s avonds laat ineens een brom. Zo erg dat ik vermoedde dat er sprake was van een kortsluiting. Om aan te geven: ik kon van de brom niet slapen en ik moest de TV er harder voor zetten. Overduidelijk leek de brom uit mijn meterkast te komen, maar omdat de meterkast van de benedenbuurman daar net onder zit kon hij ook daar vandaan komen. Het geluid was ook buiten hoorbaar. Tot twee huizen verderop was het op de stoep goed te horen. Het leek echter het sterkst bij mijn huis, en leek ervoor staand ook van boven te komen.
Ik was serieus ongerust dat er die nacht nog brand door zou kunnen ontstaan, hoewel ik in of nabij de meterkast geen brand- of schroeilucht rook.
Ja wie bel je dan? De brandweer vond ik wat voorbarig. Dus elektriciteitsbedrijf Eneco geprobeerd. Via een informatiebandje kwam ik erachter dat ik Stedin moest hebben, die het elektriciteitsnet in dit deel van het land beheert.
Naar aanleiding van het telefoongesprek met dit laatste netwerkbeheerbedrijf dat hierop volgde, heb ik vervolgens onderstaande brief geschreven. Een paar dagen later heb ik besloten om die brief toch maar niet te versturen omdat ik twijfelde of het ook maar iets zou uithalen.
Een niet verstuurde brief.
Aan
Eneco – Afdeling klachtafhandeling
[adresgegevens]
Amersfoort, 28 juli 2013.
Geachte heer, mevrouw,
Ik heb twee dingen waarover ik wil klagen. De eerste vind ik niet zo ernstig, maar dat is dat jullie klachtenformulier niet werkte. In Firefox onder Windows 7 kreeg ik een foutmelding toen ik na alle gegevens te hebben ingevuld naar de tweede pagina ging. Voor mijn eigenlijke grief schakel ik dan maar over naar een ouderwetse brief.
Mijn eigenlijke klacht betreft het 0800-nummer van Stedin dat ik vannacht belde met een serieuze klacht. Ik vind de behandeling die ik daar kreeg werkelijk alle perken te buiten gaan.
Mijn werk is schrijven (ik ben schrijvend journalist op het gebied van technologie en telecom) dus ik doe u hieronder mijn relaas, niet geheel letterlijk, het gesprek was langer en vervelender dan het hier staat, maar zo krijgt u toch een indruk.
Sinds drie kwartier komt er een brom uit mijn meterkast. Niet gewoon een brom, maar ik vrees dat ik dus vannacht niet slaap. Ik heb eerst de spanning overal af gehaald, de brom blijft. Het komt echt uit mijn meterkast. Overigens hield het geluid een half uur na het telefoongesprek op. Ik heb nog steeds geen idee wat het geweest is. Het gesprek vond plaats in de nacht van 27 op 28 juli rond 00.15 à 00.20.
Ongerust bel ik dus met 0800-9009, een nummer van Stedin, speciaal voor dit soort klachten. Ik krijg een meneer aan de lijn.
Stedin: Dat is een relais meneer. Daar moet u een harde tik op geven en dan is het over.
Ik: Ik heb alle groepen al uitgeschakeld en ook de aardlekschakelaar, en de brom blijft dan.
Stedin: (*zucht*) Ja natuurlijk blijft die dan, dat heeft er niets mee te maken.
Ik: Ik zie overigens geen relais.
Stedin: Bent u dom of zo? U zegt dat u voor de meterkast staat, staat u wel voor de elektriciteitsmeter?
Ik: Ja ik sta er pal voor.
Stedin: Nou daar zit een relais.
Ik: Bij mij niet. Kan het ook zijn dat het relais bovenaan op een houten schot zit boven de meter.
Stedin: U zegt net dat er geen relais zit. Dan kunnen wij niets voor u doen meneer.
Ik: Meneer helpt u mij asjeblieft, ik maak me ongerust, voor hetzelfde geld kan het kwaad en ik ben ook bang dat de buren er last van hebben, want het is veel lawaai.
Stedin: Wij doen echt niets voor u meneer, ik zeg u, het zit niet in onze apparatuur en dan houdt het voor ons op.
Ik: Maar u zegt net dat er een relais zit. Help me alstublieft dan met waar ik dat relais kan vinden.
Stedin: Ja klanten eisen maar van ons. Wat wilt u dat ik doe? Denkt u dat ik middenin de nacht een mannetje naar u toe kan sturen die voor u naar de brom gaat zoeken die niet bij ons vandaan komt? U denkt toch niet dat ik gek ben hè?
Ik: Ik wil alleen maar dat u mij op weg helpt, en ik vind dat u dat niet erg goed doet. Ik kan ook de brandweer bellen.
Stedin: Ja die kunt u ook voor niets gaan bellen. U moet gewoon gaan zoeken waar de brom vandaan komt, maar die komt niet bij onze installatie vandaan.
Tijdens dit gesprek ben ik volgens mij redelijk rustig gebleven (ik doe veel interviews, heb redelijk ervaring in gesprekstechniek, ook bij conflicten). Ik heb meermalen aangegeven dat ik vind dat ik niet beleefd of klantvriendelijk behandeld word, en zeker niet zoals ik bij een servicenummer zou mogen verwachten.
Uiteindelijk zie ik niets meer in het gesprek en zeg ik dat ik overweeg een klacht in te dienen omdat ik de service slecht vind, waarna de man dus woedend wordt en flink onredelijk. Ik doe nog een paar pogingen om de man tot redelijkheid te bewegen, maar uiteindelijk helpt dit niet en hang ik met een nog steeds met luide stem sprekende meneer de telefoon op.
Daarna zat ik dus nog steeds met die brom, die enkele tientallen minuten na het gesprek dus plotseling verdween.
Vriendelijke groeten,
John Piek
[gegevens]
De brom was er in de eerste twee dagen daarna minimaal dagelijks tussen acht en twaalf uur lang. Het begon meestal tussen tien en twaalf uur ’s avonds. Ik heb geslapen met een koptelefoon op die het omgevingsgeluid dempt. De dag na het telefoongesprek heb ik met de woningcorporatie gesproken. De mening daar was dat omdat er die nacht immers geen brand ontstaan was, zo’n brand ook daarna niet meer waarschijnlijk was. Het zou vanwege resonantie ook best kunnen dat de brom vele huizen verderop zou zijn ontstaan.
Het advies was om maar eens met de buren te gaan praten of zij er ook last van hadden. Ik wilde dat doen, maar ik had het ook vrij druk met werk dus heb ik me bedacht dat het waarschijnlijk was dat als het geluid inderdaad niet bij mij vandaan kwam, dat degene waar de bron wel zat misschien zelf wel actie zou ondernemen. Wie weet was dat inderdaad wel zeven huizen of zo verderop en dan was ik zomaar een middag kwijt aan alle gesprekken. Ik besloot daarom enkele dagen te wachten voordat ik actie zou ondernemen.
De eerste twee dagen erop was het geluid er nog flink lang, de dag daarna alleen kort. Daarna was het verdwenen. Een paar weken later was het er nog een keer, een uur of twee, en sindsdien is het weg.
Geen idee wat het geweest kan zijn. Iemand die een apparaat ergens tegenaan had staan, zodanig dat het geluid zich toevallig versterkte en zo het hele rijtje huizen door ging? Als het klopt dat een relais ergens in een meterkast de oorzaak kan zijn, dan zal degene waar het zat ongetwijfeld zelf iemand ingeschakeld hebben die het vervolgens heeft opgelost. Deze aanname lijkt nog het meest waarschijnlijk.
Ik heb nog steeds een zure smaak in mijn mond van die zo reuze klantonvriendelijke Stedin-meneer. Zo zie je maar weer hoe een monopolypositie van een bedrijf of instelling kan leiden tot arrogantie en zelfgenoegzaamheid.
N.b.: deze column zat ook in de radio-uitzending van PA00NEWS van afgelopen vrijdagavond 18/10/2013)..
Categorie: life-log – plusminus 1230 woorden – Alles op deze website is in principe fictie, hoewel er elementen uit de realiteit kunnen zijn verwerkt. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.
Muziektip: Marina and the Diamonds – Starring Role (acoustic)
http://grooveshark.com/s/Starring+Role+Acoustic/4U2IyC?src=5
Voor meer columns ga naar www.GoHansBrinker.com (als je daar tenminste al niet bent 🙂 )
De columns per mail ontvangen? Abonneer je op de mailinglijst door een mailtje te sturen naar x@xdv.me met als onderwerp “Aanmelden Mailinglijst Columns”
Abonneren op de columns via RSS met bijv. FeedReader of iTunes® gaat ook, via: rss.xml
Op de iPhone kan abonneren met RSS via iTunes en op Android met de app Listen.