Columns

e-mail 

779. De wereld kan niet zonder koper, maar zeker niet zonder glas...

24 november 2011
©2011, copyright: GoHansBrinker.com

Sinds begin deze week heb ik een supersnelle glasvezelverbinding. Qua downloaden zijn de verschillen niet spectaculair, maar met name bij het podcasten maakt het bijzonder veel uit. Een groot podcastbestand duurde met de eerdere ADSL-aansluiting soms wel een uur om te uploaden. Doordat de glasvezelaansluiting even snel is, of je een bestand nu naar internet stuurt of dat je het ervan af haalt, gaat zo'n zelfde bestand nu in anderhalf à twee minuten het internet op.

Het is wel een proces met hobbels geweest, waarbij ik bij tijd en wijle nog wel eens getwijfeld heb aan de goede afloop. Eerst bleek mijn huis, in tegenstelling tot dat van verschillende buren niet in de database voor te komen die gehanteerd werd, en daardoor bleek een al aangeboden glasvezelaansluing alsnog niet mogelijk. Het eerste aanbod was begin september, pas op 1 november was duidelijk dat de database-fout kon worden hersteld. Althans op die laatste datum was dat dus al gebeurd. Dat de aansluiting zou moeten werken wist ik al, ik heb rond 2004 al eens een half jaar een glasvezelaansluiting mogen gebruiken.

Vervolgens een aantal tegenstrijdige berichten gehoord over hoe lang je je ADSL-aansluiting nog zou kunnen gebruiken, nadat de glas-aansluiting al was opgeleverd. Het meest pessimistische daarover wat ik hoorde was dat 24 uur na oplevering de oude ADSL-aansluiting al niet meer te gebruiken was. Dat leidde afgelopen maandag dus tot enige paniek, want de volgens een website al opgeleverde aansluiting werkte dus heel gewoon niet. Dit terwijl hij vorige week al door twee monteurs onder handen was genomen, en in mijn ogen ook grondig getest.

Wat vervolgens gebeurde heb ik in deze IT-wereld nog niet eerder gezien. Ik belde de provider, en namens die zou er een monteur naar mijn huis worden gestuurd. Dit was op maandag om kwart voor elf. Om half twaalf diezelfde dag werd ik namens de provider door het bedrijf van de monteurs gebeld. Ah mooi, u bent de hele dag beschikbaar. (Ik heb om te voorkomen dat hij alsnog zou wegblijven maar gezwegen over het feit dat de reden van dat thuisblijven een vermoedelijke griep was :-) ). Of het paste dat de monteur dan tussen half twee en twee uur hier zou zijn? Uiteraard!

Kwart over één kreeg ik vervolgens (ongelogen) een SMS, dat de monteur inmiddels in zijn auto was gestapt, en dat hij binnen een kwartier bij mij zou arriveren. Dit was precies wat vervolgens ook gebeurde. De monteur loste het probleem in één beweging op. Er zat op de glasrouter nog een verzegeling die alleen een monteur mocht verwijderen. Hij vroeg vervolgens of ik in de vorm van een mail al een opdrachtbevestiging had ontvangen. Hij meldde verder dat dit een reparatie was waar ik niet voor hoefde te betalen. Daarna verontschuldigde hij zich ervoor dat in het geval van een niet-betaalde reparatie de opdracht niet direct na zijn vertrek, maar pas eind van de middag door middel van een mail aan mij zou worden afgemeld.

Hoe ongelooflijk keurig.

Eind van die middag en begin van de avond heb ik vervolgens alle apparatuur overgezet van de oude aansluiting op de nieuwe. De nieuwe glasrouter bevat WLAN voor 5 GHz en 2,4 GHz die tegelijkertijd kunnen werken. Dat is handig, want bij de eerdere router kon dat niet. Verder zit in deze router ook een DECT-centrale voor wel vijf nummers/aansluitingen. Afijn door al deze dingen kon ik vijf apparaten uitschakelen, en daar kwamen twee apparaten voor terug, terwijl ik ook nog een paar extra mogelijkheden heb. On top of it all ga ik bij deze hogere snelheid 15 euro per maand minder betalen. Het woordt 'glas' heeft hierdoor voor mij voorgoed een heel andere betekenis gekregen :-)

Categorie: bespiegeling - plusminus 615 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

  .

vorige column - archief - home