Columns

e-mail 

Mobiele ellende... 

767. De SMS-wekker

14 november 2011
©2011, copyright: GoHansBrinker.com

Een van mijn mobiele telefoons gebruik ik momenteel vooral als wekker. Ik heb er echter wel een SIM-kaart in. Een paar weken geleden werd 's nachts klaarblijkelijk een SMS gestuurd door Vodafone waar ik die telefoon prepaid gebruik.

OK, deels eigen schuld maar met dat SMS-je was dus het SMS-geheugen vol van de telefoon. En daardoor gaf het ding om de minuut een zogenaamd service-bericht in het display, vergezeld gaand van een luide piep. Er stond: ''Uw SMS-geheugen is vol, daarom kunnen binnengekomen SMS-en niet worden afgeleverd". En dat dus iedere minuut, 's nachts om een uur of zes. Ik heb een probleem met slapen, en het is belangrijk dat ik daarbij liefst zo min mogelijk word onderbroken.

Met mijn slaperige kop, dat ging nog net zonder bril, heb ik de telefoon met moeite uit gezet. Maar de geluidsnotificaties van de berichtjes bleven komen. Als hij uit staat doet ook het signaal van de wekker het nog gewoon. Stond het ding uit dan was een eenmaal binnengekomen volle SMS-geheugenbericht kennelijk ook zo'n belangrijke melding dat het apparaat daarbij om hulp blijft schreeuwen.

Iedere minuut bleef het piepen en het duurde met mijn slaperige hoofd dus opnieuw enige minuten voordat ik in de gaten had dat het dit was wat er aan de hand was.

Hoe kan dat ding nou vrolijk doorgaan? Ik werd voornamelijk boos. Uiteindelijk heb ik dus naar boven moeten lopen, om mijn bril op te halen. Dit mobieltje (ik heb er meerdere) kan ik zonder bril volstrekt niet lezen, wat dus de reden is dat ik hem voornamelijk nog als wekker dus gebruik. Maar goed, slaapdronken zag ik met bril dus nog steeds niet zo heel veel. Ik zag de letters voornamelijk heel erg dubbel. Afijn, dan maar even rustig een glaasje water drinken, tien minuten zitten, beetje wakker worden. Vervolgens de vier laatste SMS-jes uit de telefoon verwijderd. Nu hield het piepen op. De ochtend erop heb ik me vervolgens flink verslapen omdat ik bij al die nachtelijke probeersels mooi wel erin geslaagd was om de wekker uit te schakelen. De hele dag erop bleef ik me groggy voelen.

Maar het mooiste van de zaak moet dus nog komen. Het SMSje dat zo belangrijk was om in het holst van de nacht aan mij af te leveren kwam dus uiteindelijk na een paar uur alsnog binnen. Dat ging als volgt:

"Zelf als coach meespelen bij The Voice of Holland? Ga nu naar
www.thevoice..... etcetera en win mooie prijzen. Geen info meer per SMS?
Bel 1200 (35 ct p.m.)" afzender 'Vodafone', anoniem nummer als afzender."

Al vele malen eerder heb ik bij die lieve mensen van het bedrijf dat vroeger Libertel heette aangegeven dat ik noch gediend was van het met commerciële mededelingen van het bedrijf lastiggevallen te worden, noch van de bedrijven met wie zij goede vrienden zeiden te zijn en die mij ongetwijfeld in het grootste vertrouwen dat het ook zo was wilden melden dat ik zonder hun diensten echt een flink stuk levensgeluk zou gaan mislopen.

Om een of andere reden hebben die vrije telefoonjongens en meisjes (vrij = Liber), vroeger zaten ze in Amersfoort en Maastricht, een bijzonder slecht geheugen. Telkens weer namelijk blijkt de moeite die ik heb gedaan het voor mij ongewenste karakter van dit soort berichten kenbaar maken een paar maanden later weer te zijn vergeten. En het slechte geheugen blijft niet beperkt tot commerciële berichten. Ook het feit dat ik de voice mail van mij niet wens te gebruiken verdwijnt bij het bedrijf vaak enkele keren per jaar uit de grijze of de siliconencellen. En dus krijg ik wel eens van een opdrachtgever te horen dat hij een opdracht aan een collega gegund heeft "ik had het op je voice mail ingesproken, maar daar heb je niet op gereageerd". Iets wat ze bij het telefoonbedrijf namelijk ook vergeten is de notificatie aan te zetten om mij te laten weten dát er iemand op die ongewenst ingeschakelde voice mail iets heeft ingesproken.

Tot zover is het nog niet zo heel erg, bovendien zou je bij één persoon, in casu mijzelf nog kunnen zeggen dat er sprake is van een ongelukkige toevalligheid. Ik heb echter ooit een telefoon van iemand overgenomen, en met diens toestemming ook diens SIM-kaart, die voor het bedrijf verder op geen enkele manier naar mij te herleiden valt. Ook daar wordt regelmatig die voice mail-functie ingeschakeld. Echt vervelend is dat het ook mijn moeder meermalen is overkomen, die daardoor zelfs eens een belangrijk bericht van de apotheek is misgelopen.

Het zou toch niet zijn dat ze die voice mail telkens aan zetten omdat ze aan dat zinloze gebel dat immers betaald gebeurd financieel zo lekker binnenlopen? Net als dat ze aan het verkopen van mijn telefoonnummer aan The Voice, zeker als dat met duizenden andere nummers tegelijk van mensen die dat ook niet willen gebeurt, ongetwijfeld ook lekker binnenlopen.

Een andere wekker heb ik overigens ook al overwogen, maar juist deze telefoon is zo verschrikkelijk prettig als wekker. Ik gebruik die tegenwoordig dan maar zonder SIM-kaart, want dat kan ook...

Categorie: life-log - plusminus 843 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

vorige column - archief - home