Columns

e-mail 

737. Deel 6: Reclame wordt minder irritant - en geniepiger

14 september 2010
©2010, copyright: GoHansBrinker.com


Stel je eens het volgende voor. Je komt als toerist in een stad, ziet er een beetje uit alsof je wel wat te besteden hebt. En dan komt er een andere toerist die daar samen met zijn vriendin al stond en die loopt op je af en vraagt of je met zijn nieuwe mobiel een foto van hem en zijn vriendin wilt maken. Leuke mobiel, denk je nog. Of je denkt dat niet. En hij begint er in dat geval zelf over. De man beaamt dat het een erg leuk toestel is dat hem vooral vanwege die camera heel erg goed bevalt. En er zijn nog andere voordelen. Kostte ook nog eens niet veel dat apparaat.

Verder niets.

Wat je echter niet weet is dat dit stelletje twee acteurs zijn, die daar dag-in dag-uit staan te werken en die daar iedere dag, betaald door het reclamebureau van de mobieltjesfabrikant een nauwgezet gerepeteerd en licht geïmproviseerd toneelstukje staan op te voeren. Het script van dat toneelstukje is door een team van psychologen zo uitgedacht dat het het maximale effect heeft.

Dit is dus wat er de komende jaren heel veel gaat gebeuren. Als het goede acteurs zijn (en waarom zouden studenten aan bijvoorbeeld een acteursopleiding met een bijbaantje dat niet zijn) dan merk je er niets van. Acteurs blij met hun baantje en de praktijkervaring, en jij misschien wel met een geweldige nieuwe mobiel met camera.

Toch is het natuurlijk zo oneerlijk als maar kan. Het is gewoon bedrog. Als deze manier van reclamemaken echt heel erg ingeburgerd raakt, ga je je wellicht bij iedere toevallige ontmoeting heel paranoïde eerst afvragen door wie kennismaking nou weer gesponsord is.

Het is een trend die we toch veel vaker zullen gaan zien. Mensen nemen vanwege telefooncolportage, die gelukkig in veel gevallen tegenwoordig niet meer toegestaan is, de telefoon niet meer aan als het niet een nummer van een bekende is. En al zeker niet meer als het  tijdens etenstijd gebeurt. Op die manier lopen ze wel de kans mis om die oude buurtgenoot of vriend te spreken die na vele jaren de nodige moeite heeft gedaan om het telefoonnummer te achterhalen. Om maar een voorbeeld te noemen. Reclame maakt altijd natuurlijk al een klein beetje misbruik van de gastvrijheid van mensen en het is maar te hopen dat mensen zich om die reden uiteindelijk niet en masse gaan afzonderen of in heel selecte afgesloten clubjes gaan organiseren.

wordt vervolgd

Bronvermelding: diverse bronnen over een langere periode

Categorie: opinie - plusminus 404 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.

 

vorige column - archief - home