676. Stuart Hill en Forvik (deel
4, slot)
14 juni 2009
©2009, copyright: John Piek
Hill blijft pogingen ondernemen om te bewijzen dat de regering van het Verenigd Koninkrijk op het eilandje geen zeggenschap heeft, en lijkt daar in zijn eigen verklaringen ook in te slagen. Zo werd hij over de periode december 2008 tot april 2009 aangeslagen voor ruim 200 pond belasting
vanwege het bouwen van zijn hut op het eilandje. Hill heeft de aanslag teruggestuurd met de mededeling dat die onterecht is omdat de betreffende belastinginstantie immers geen zeggenschap op het eilandje heeft, met
daarbij de uitnodiging om zijn weigering desnoods in de rechtszaal aan te vechten. De belastingdienst
bevestigt desgevraagd Hill inderdaad te hebben aangeslagen voor de hut die door de belasting als woning wordt
gezien en waarvoor in dat geval belasting is verschuldigd.
In april van 2009 heeft Hill in een enigszins schimmige brief aan een lokale krant gewaarschuwd dat het eiland voorzien was van "apparaten op alle landingsplekken rond het eiland die de romp van schepen
lek zouden kunnen maken en die scheepsschroeven kunnen vernielen."
Hoogstwaarschijnlijk is Hill bang geweest voor een inval van buitenaf, maar het is
niet helemaal duidelijk van wie of wat hij deze inval dacht te kunnen
verwachten.
Eind april stond op een openbare landweg op Shetland ineens een 25 jaar oude fourwheeldrive geparkeerd. De auto was voorzien van een kenteken van Forvik (FORVIK 1), en had verder een aantal kenmerken die ook auto's met een Engels kenteken hebben, zoals een ovale landensticker (FK) en een erg op de Engelse versie gelijkende belastingschijf achter een van de ramen. Op de auto zaten verder stickers die meldden dat de auto geen onderdeel was van UK-wetgeving en dat een aantal dingen, waaronder slepen en
inbeslagnemen verboden was op straffe van 1000 Engels ponden plus onkosten. Op 1 mei brachten de Engelse autoriteiten papieren op het voertuig aan waarin gesteld werd dat de auto onwettig was achtergelaten. Een of twee dagen later werd er een grap met de auto uitgehaald die wel vaker op Shetland wordt
uitgevoerd, het zogenaamde: fishboxing. Dat is het opkrikken en met een of meerdere wielen plaatsen op de bodem van stevige lage viskratten. Door de opstaande randen
van de kratten is het zo goed als onmogelijk om het voertuig te verrijden of weg te slepen. Alle vier de wielen waren van zo'n krat voorzien. In de dagen erop werd de auto door vandalen, en
door de harde wind geholpen, in behoorlijke mate gesloopt, waarop de autoriteiten besloten dat het voertuig een gevaar voor het
wegverkeer
betekende en het voertuig in bijzijn van Hill vervolgens werd weggesleept. Hill
zelf haalde later bij de garage de rekening voor het wegslepen op, en meldde
aldaar dat hij deze vanwege de tekst op de stickers bij de politie zou indienen.
Hill pakt de zaken dus met enige voortvarendheid aan. Zeker ook een excentriek soort van voortvarendheid. Hoewel
Hill op het eiland aanvankelijk woonachtig was in een tentje zoals geregeld bij de Aldi in de aanbieding is, heeft het eiland
wel een eigen munt, kent hij aan inwoners van Shetland en mensen
daarbuiten het burgerschap van het landje toe en zegt hij als inwoner van het eilandstaatje geen belasting meer aan het Verenigd Koninkrijk
te zijn verschuldigd. Verder
biedt hij aan "betrouwbare" oliebedrijven het recht te koop aan om binnen de 200 mijlszone van het landje naar olie te zoeken. Hill woont nog altijd een deel van zijn tijd in Shetland zelf, en pendelt met zijn multiplex bootje in de vorm van
de al genoemde kledingkast naar het eiland heen en weer.
Bronvermelding: dit artikel leunt naast andere bronnen zwaar op
informatie uit Wikipedia, uit Shetlopedia en van Forvik.com.
Officiële website van de micronatie
Forvik: wwwforvik.com
Website waarin het eigenaarschap van Hill over Forewick Holm bestreden
wordt. Hoewel de site er heel serieus uitziet betreft het hier een grap:
www.forvik.net
Categorie: micronaties - plusminus 583 woorden - Deze column kan deels op fictie berusten en de informatie is niet noodzakelijkerwijs volledig.
Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. De column is niet in alle gevallen heel geschikt voor jonge lezers.
vorige column - archief
- home
|